Kan de VvE een eigenaar verwijderen?

Stel een een eigenaar van een appartementsrecht veroorzaakt overlast. Kan de vereniging van eigenaren dan eisen dat deze vertrekt?
Of eisen dat een nieuwe eigenaar/gebruiker een VOG moet hebben.

erotisi
een jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
TurfGraver
een jaar geleden
Wat staat er in de splitsingsreglement en of huishoudelijkeregelement van de VvE?
LeonardN
een jaar geleden
@TG Ik denk niet dat er ooit iets in een contract kan staan wat rechtsgeldig een VVE de mogelijkheid geeft een eigenaar te verwijderen.
TurfGraver
een jaar geleden
Nee, wel hoe te handelen bij overlast.
SentWierda
een jaar geleden
De VvE kan de veroorzaker van overlast een boete opeggen. Dit is geregeld in het huishoudelijk reglement.
Bij niet betalen van de boete en/of voortzetting van de overlast kunnen gerechtelijke stappen worden ondernomen tegen de overlastveroorzaker.

Antwoorden (1)

Nee je kunt als vve dat niet doen. Hiervoor zul je dan toch eerst een gerechtelijke procedure moeten starten. Een VVe heeft hier geen recht toe.
Ook een VOG kunnen ze niet eisen. Je kunt een koper daar toe niet verplichten
Toegevoegd op 01 augustus 2022 21:02: tekst
ronron1212
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Waarom kan een VOG niet worden geeist?
ronron1212
een jaar geleden
Hoe kan een vereniging van eigenaren van een nieuwe eigenaar een VOG eisen. Jij koopt een huis en de buurt wil een VOG. Jij huurt een huis de woningbouw wil een VOG. Een VOG is een bewijs van goed gedrag niet van netjes wonen.
erotisi
een jaar geleden
Kan de VvE een dergelijke voorwaarde dan niet opnemen in het splitsingsreglement?
ronron1212
een jaar geleden
Natuurlijk niet dat zou toch een rare voorwaarde zijn dan zo iedere buurt waar koophuizen staan dat ook willen elke woningbouw enz. Een VOG heeft ook nog al wat voor waarde bij de aanvraag waarvoor vraag je hem aan enz.
TurfGraver
een jaar geleden
@erotisi, hier zijn gewoon algemeen wetten voor.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geluidsoverlast/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-doen-bij-burenoverlast
Los van VvE en splitsingsreglement.
erotisi
een jaar geleden
In een splistingsreglement kan ook staan dat je je appartement niet mag verhuren. Dus ik dacht waarom zouden andere voorwaarden niet mogen. Al zie ik natuurlijk wel eenverschil mbt VOG.
ronron1212
een jaar geleden
@erotisi iemand heeft een hypotheek op dat eigendom binnen de vve.