Als iemand in Nederland asiel heeft aangevraagd. jaren in nederland verbleven heeft. Illegaal naar Spanje is gegaan. Wat gebeurt er dan als hij terug

het eerste opvang land in kader van asielrecht hoe lang geldt dat en wat is in de praktijk de uitvoering ervan

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Lastig onderwerp.. De persoon heeft hier nog de status van illegaal want de asiel aanvraag is nog niet toegewezen?? Zo'n aanvraag kan wel jaren duren en is zeer gecompliceerd, helemaal nu de persoon zonder toestemming, en dus zonder de benodigde papieren op stap is geweest naar Spanje, en ook daar illegaal heeft vertoefd. Hoe is die persoon dan naar Spanje gegaan, want hij/zij had geen reisdocumenten.. en al helemaal geen paspoort want die ligt in het land waar de asiel aanvraag ligt, toch?? Stel nu dat deze fladderende persoon bij de douane wordt gecheckt, dan neem ik aan dat de asiel-aanvraag toch geweigerd gaat worden..want dit is dan toch in tegenstrijd met de wet? Waarschijnlijk zal hij/zij opnieuw asiel moeten aanvragen..
Ik vind het een belachelijke zet van die persoon, en ik hoop dat er stappen worden ondernomen want het is toch een beetje de boel belazeren?? Of zie ik het helemaal verkeerd, het kan dat ik de vraag verkeerd begrijp?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een asielzoeker is pas illegaal als het verzoek tot asiel afgewezen is én de opdracht om het land te verlaten negeert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals ik al zei heb je de status illegaal te zijn zolang je asiel nog niet verleend is! In het geval wat ik ken duurt dit al 8 jaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een asielzoeker mag zijn asielprocedure in ons land blijven en verblijft derhalve gedurende die periode legaal in ons land. Ik kan er niets anders van maken maar ik werk nog maar een jaar of 10 met asielzoekers en vluchtelingen dus ik weet er natuurlijk nog lang niet alles van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Best lastig dat alles zo lang duurt hè? In het geval wat ik ken is het overigens niet Nederland wat de asiel aanvraag tegenhoudt maar het land van afkomst (Mongolië) maakt steeds procedure fouten waardoor er weer een periode van afwachten en opnieuw aanvragen volgt. Deze mensen hebben twee dochters waarvan één hier is geboren, wij kregen van school (meisje zit bij mijn dochter in de klas) een brief waarin dus stond dat ze de status illegaal hebben..Als ik jou begrijp zou dat dus niet zo zijn, of er moeten aanvragen afgewezen zijn?? In ieder geval wel schrijnend dat mensen zo lang in onzekerheid zitten, maar ik vind wel dat je, zolang de procedure loopt, niet zo maar naar het buitenland kan reizen zonder de benodigde documenten ( of ik had de vraag niet goed begrepen). Groetjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een asielaanvraag is afgewezen dan spreek je pas van illegaal als ingeschat is dat iemand terug kan keren naar het land van herkomst en daar opdracht toe heeft gekregen. Op dat moment wordt een asielzoeker de toegang tot de centrale opvang ontzegd. Het is inderdaad schrijnend dat het allemaal zo lang duurt. Velen verwijten dat de asielzoekers maar die doen niets anders dan een beroep op wettelijke regelingen. Ondertussen worden er hier kinderen geboren, groeien hier helemaal op en moeten dan misschien toch terug naar een land met een voor hen vreemde cultuur.
Iemand die zich in een Europees land meldt als asielzoeker moet in datzelfde land zijn procedure afwachten. In die periode is het niet toegestaan om naar andere Europese landen te reizen. Het doet in ieder geval de procedure geen goed maar uiteindelijk is het aan de rechter wat er beslist wordt over het verzoek tot asiel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat moet je niet aan mij vragen