Wie weet meer over de subsidie op kangeroewoningen?

Je hoort vaak over kangoeroe woningen omdat mensen ouder worden die steun nodig hebben hulp verkiezen aan huis van vertrouwden of bij mensen die psychisch steun nodig hebben om extramuraal zelfstandig te leven. Is het zo dat kangoeroe woningen worden gesubsidieerd en hoe is de weg daarnaartoe.? Ervaringsverhalen of verwijzingen zijn welkom.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K

Het beste antwoord

De term 'kangoeroewoning' wordt niet zo heel veel gebruikt, en volgens mij in België zelfs meer dan in Nederland. Maar als je zoekt op 'mantelzorgwoning', vind je denk ik wel wat jij ongeveer zoekt. Het is per gemeente verschillend hoe hiermee om gegaan wordt. Vaak is het bestemmingsplan niet zo'n punt, veel gemeenten zijn genegen om voor dit soort bestemmingen uitzonderingen te maken omdat ze zich wel realiseren dat het een goedkope oplossing kan zijn voor een duur probleem. Vanuit de WMO is soms vergoeding mogelijk, en dan zal - zoals in de WMO gebruikelijk is - altijd gekeken worden naar de 'goedkoopst adequate' oplossing. Dat betekent vaak dat er een losse mantelzorgunit (ook wel: zorgunit) in de tuin of aan het huis geplaatst wordt, die ook betrekkelijk gemakkelijk weer te verplaatsen is wanneer de mantelzorg ophoudt (bijvoorbeeld door overlijden of doordat de verzorgde toch opgenomen moet worden in een verpleeghuis). Er zal dus eerst gekeken worden of een aparte kamer (zit/slaapkamer met vaak een aparte natte cel) voldoet. Pas als dit niet het geval is, zullen de mogelijkheden voor een complete zelfstandige woning bekeken worden. In de eerste bron vind je voorbeelden van zulke losse zorgunits.

Het huidige demissionaire kabinet wil trouwens het gebruik en bouwen van zo'n mantelzorgwoning gemakkelijker maken door procedures te versoepelen. Wat dat precies van terecht is gekomen weet ik niet, maar in elk geval staat de centrale overheid wel positief tegenover deze mogelijkheid. De intentie is er om mensen te ondersteunen die op deze manier voor iemand anders willen zorgen.

De derde bron is van de site van Mezzo, de vereniging voor mantelzorgers. Als je érgens meer informatie kunt krijgen over de mogelijkheden van ook eventuele vergoedingen, dan is dat daar. Zoals gezegd vergoedt soms de WMO een dergelijke losse unit of aanpassingen daarin, maar soms zijn er ook andere mogelijkheden. Zo vind je op de site van PasAan (eerste bron) een ervaringsverhaal van iemand waarbij de woningbouwvereniging de mantelzorgwoning heeft aangeschaft en nu verhuurt aan de familie, en zullen er in elk geval ook mogelijkheden zijn om de bouw van zo'n unit of woning als woningaanpassingen op te voeren als aftrekpost bij de inkomstenbelasting. Verder zijn er misschien nog andere subsidiemogelijkheden of fondsen die je aan zou kunnen schrijven, en daar zou ik dus zeker contact over opnemen met Mezzo.