Iemand verkeert in een noodsituatie (verstikking) maar wil absoluut geen hulp. Ben je strafbaar als je die wens inwilligt en niet 112 belt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe kan je bepalen of die persoon nog helder is?
Tijd voor een psychologisch onderzoek heb je niet, tijd om te bepalen of ie door zuurstoftekort of iets anders onder invloed is heb je ook niet.
Utrecht
9 jaar geleden
Veel mensen in nood willen geen hulp, geen aandacht. Ze voelen zich kwetsbaar en willen/denken dit zelf op te lossen.
Zoals al genoemd heb je geen tijd voor een psychologisch onderzoek of een penning of andere boodschap te zoeken. Dus moet je helpen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@HansWolthers, je kunt er van uitgaan dat wanneer iemand nog in de verstikkingsfase is hij alle hulp van de wereld wil om het verstikken op te heffen. Op dat moment geldt het behandelverbod nog niet. Het moment van reanimeren is nog niet ingezet. Dat is pas de volgende fase.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op de BHV cursus leer je altijd dat iemand die bezig is te stikken in paniek gaat lopen/rennen en je afweert. Vaak is dit uit blinde paniek en niet omdat iemand geen hulp wil.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Tjidske, dat is inderdaad bij een "dreigende" verstikking. Zo iemand kan als een wervelwind te keer gaan. Soms heeft men zelfs nog moeite hem te "vangen".

Het beste antwoord

De Niet Reanimeren Penning is een behandelverbod ten aanzien van reanimeren.
Een op zich zelf staande verklaring gedragen aan een halskettinkje, voorzien van pasfoto, handtekening. De penning is een (uiterst korte) niet-reanimeren verklaring die men zichtbaar om de hals dient te dragen.
Men dient de penning zichtbaar te dragen, zodat deze opgemerkt moet worden bij reanimatie.
De EHBO-er mag niet op zoek gaan naar de penning, omdat tijdverlies betekent. Mensen die wel gereanimeerd willen worden kunnen dan namelijk tekort worden gedaan.
In geval van bijvoorbeeld een ongeluk zal een hulpverlener deze penning snel zien en weten dat het de wil is om niet gereanimeerd te worden. Men verbiedt met de penning onder alle omstandigheden elke vorm van reanimatie.
Volgens de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBo) mag men dan niet worden gereanimeerd.
Mocht de EHBO-er bij het ontbloten van de borst tijdens het reanimeren een penning aantreffen, dan KAN hij stoppen met reanimeren, maar MAG ook doorgaan tot professionele hulpverleners aanwezig zijn.
De professionele hulpverlener dient de penning te respecteren en te stoppen of niet te beginnen met de reanimatie.

Toegevoegd na 22 minuten:
Er bestaat een onderscheid tussen een volledige luchtwegblokkade (verstikking) en een partiële blokkade (dreigende verstikking). Verstikking kenmerkt zich door geluidloosheid, totale stilte en een snel verloop van de verschijnselen. Bij een dreigende verstikking kan er wel geluid vrijkomen. Men dient zo spoedig mogelijk hulp te verlenen en 112 te bellen, ook tegen de wens in van de patiënt. Het professionele ambulance personeel zal dan beslissen wat er verder moet, kan en mag gebeuren.

Toegevoegd na 55 minuten:
De patiënt brengt de hulpverlener in ernstige gewetensnood door vast te houden aan de mondelinge wens en onbekende schriftelijke verklaring waardoor er iets ernstigs kan gebeuren. Stel dat de verklaring niet gevonden wordt, dan loopt u het risico beschuldigd te worden van verwijtbaar handelen (of het nalaten van vereist handelen) met in het ernstigste geval: dood door schuld.
Patiënt zegt niet naar het ziekenhuis te willen, dat moet hij dan met het ambulancepersoneel regelen en vertellen waar zijn papieren verklaring ligt en wat die inhoudt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank allemaal voor jullie reacties.
Bij de kwestie, waarover ik mijn vraag stelde, wist ik dat er ergens een papieren verklaring zou zijn, geen niet-reanimerenpenning.
Ik heb degene, om wie het gaat herhaaldelijk aangeboden om 112 te bellen, maar dat werd steeds afgewezen (nee schudden). Hij had wel alle ter beschikking staande medicijnen genomen, maar wilde pertinent niet naar een ziekenhuis, dus ook geen 112-melding. Uiteindelijk, na ongeveer 5 uur, begon de toestand duidelijk te verbeteren. Dat wil zeggen dat hij weer kon gaan praten en steeds minder benauwd werd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vreselijk lijkt mij dat Hanswolthers,ik hoop dat je de persoon erna nog gesproken hebt dat dit voor jou een behoorlijk dilemma is geweest.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Maria 16. Dit is niet een situatie waar ik graag nog eens in kom. Ik heb inderdaad nog intensief contact gehad. Dat heeft ertoe geleid dat zijn wensen niet alleen vastgelegd, maar ook in zijn kringen bekend gemaakt worden en dat hij een niet-reanimerenpenning gaat dragen. Maar dan nog wordt dit geen fijne situatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@JoanDArc. Voor mij hebt u -zeker met de toevoegingen- helemaal raak geschoten. Je voelt je inderdaad in een gewetensconflict, maar dat komt pas achteraf in volle glorie op, want je bent op dat moment veel te geconcentreerd bezig om daar op te letten. Dat het een gecompliceerde kwestie is werd me duidelijk toen ik bij het juridisch loket niet een eenduidig antwoord op mijn vraag kon krijgen. Dat is dan ook de reden dat ik de vraag hier neergelegd heb. Ik verwacht eigenlijk dat in het kader van de reorganisatie van de zorg dit een meer terugkerend thema zal worden.
Dat een patiënt in een dergelijke situatie niet denkt aan juridische gevolgen voor een hulpverlener lijkt me overigens meer dan begrijpelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat begrijp ik.
Het is dan ook goed dat dit vastgelegd wordt,maar dan nog zal het voor een ander heel moeilijk zijn om geen actie te ondernemen want je wilt niet dat je iemand dood laat gaan als de persoon wel gered kan worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Maria, dat is het inderdaad, ik heb vanmiddag mijn man tegen zijn wil naar het ziekenhuis gebracht. Hij ligt nu in een isolatiekamer en maakt het goed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vreselijk Joan,hopelijk weet je man het wel te waarderen en gaat het nu iets beter met hem?

Andere antwoorden (1)

Ja. Je bent verplicht hulp te verlenen. Als iemand een niet-reanimeren penning heeft, hoef je die persoon niet te reanimeren. Dat kun je aan de buitenkant echter niet zien behalve als betrokkene nog in staat is hem te tonen.
Computoon
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Over die penning is veel discussie. Mag je hem negeren ? / móet je hem negeren ? / ben je verplicht hem op te volgen ? Persoonlijk hoop ik nooit voor dat soort situaties te komen staan. Ik denk niet dat het op veroordelingen en straffen uit zal draaien, wat je ook doet, maar moreel voor jezelf kan het behoorlijk lastig worden. Daar moet de drager van de penning zich ook bewust van zijn.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Gewone burgers MOGEN hem negeren of MOGEN hem opvolgen, professionele hulpverleners dienen zich eraan te houden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ art 450:
http://ikehbo.nl/eerste-hulp-bij-ongelukken/hulpverlenen/verplicht-of-niet.php
HeerVoldemort
9 jaar geleden
En hier over de penning:
https://www.nvve.nl/onze-diensten/niet-reanimeren-penning/ EHBO’er en de niet-reanimerenpenning
In het handboek van het Oranje Kruis staat dat een EHBO’er de reanimatie niet hoeft te starten als de penning aanwezig is. De EHBO’er mag niet op zoek gaan naar de penning, omdat dit tijdverlies betekent. Mensen die wel gereanimeerd willen worden kunnen dan namelijk tekort worden gedaan. Mocht de EHBO’er bij het ontbloten van de borst een penning aantreffen, dan kan hij stoppen met reanimeren. Hij mag ook doorgaan tot professionele hulpverleners aanwezig zijn. De professionele hulpverlener dient de penning te respecteren en te stoppen of niet te beginnen met de reanimatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het zou toch handiger zijn dat iemand NR laat tatoeren op zijn borst....
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Daar mag je als EHBO-er of ambulance personeel niet op reageren. Omdat een tattoo in een opwelling gedaan kan zijn. Toevallig dat we het daar laatst met de EHBO training over hadden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als er daarnaast een penning is heeft het toch veel meer attentiewaarde... verder: geloof je het zelf? Een ouder iemand die in een opwelling een tattoo laat zetten?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Nee, maar het gaat er niet om wat ik geloof. Het gaat om de wet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vreemde 'wet': de penning kan eerder in een opwelling zijn omgedaan dan de tattoo geplaatst is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus als je zo snel geen penning kan vinden (kan verloren zijn door een ongeluk) maar je ziet wel een NR tatoeage dan ga je reanimeren?