Mag een winkel verzend- en handelingskosten reken bij het retourneren als dit in de algemene voorwaarde staat? Ik retour binnen 7 dagen.

Ik heb een LED scherm gekocht (als consument) dat ik wil retourneren. Dit product heb ik minder dan een week geleden ontvangen en heb alles netjes in de originele verpakking terug kunnen plaatsen.

Nu lees ik overal dat de winkelier het totaal bedrag moet teruggeven. Nu wil deze winkel 20 euro verzend- en handelingskosten in rekening brengen, de verzendkosten van het retourneer vallen hier niet onder. Ik heb contact met ze opgenomen en ze verwijzen naar een stuk uit de algemene voorwaarde (zie hieronder). Mogen ze dit zomaar doen of heb ik alsnog recht op mijn volledig betaalde bedrag?

(de naam van de winkel heb ik vervangen door 'dummy')

Indien de opdrachtgever de opdracht annuleert en/of de goederen weigert af te nemen, is hij verplicht de door “dummy” reeds aangeschafte materialen en grondstoffen, al dan niet be- of verwerkt tegen de kostende prijs, inclusief lonen en sociale lasten, over te nemen. Opdrachtgever zal eveneens aan “dummy” als schadeloosstelling verschuldigd zijn het bedrag van 1/3 van de overeengekomen prijs. Opdrachtgever is voorts verplicht “dummy” te vrijwaren tegen vorderingen van derden als gevolg van de annulering van de opdracht en/of weigering van de goederen.

Toegevoegd na 48 minuten:
De consumentenbond zegt dat ik recht heb op het totale aankoop bedrag. Mijn vraag is dus ook of hier wel van afgeweken mag worden in de algemene voorwaarde.
(bron: http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-hulp/koop-via-internet-telefoon-huis/kopen-op-afstand/)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
paulus811
12 jaar geleden
Als je de tv naar een normale winkel had terug gebracht, had je dan ook je benzinekosten vergoed willen zien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk wel :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het ergens ook wel logisch, maar de consumentenbond zegt dit toch duidelijk dat ik recht heb op het totale aankoop bedrag en dat geen extra kosten gerekend mogen worden. Mijn vraag is dus ook of hier wel van afgeweken mag worden in de algemene voorwaarde. (bron: http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-hulp/koop-via-internet-telefoon-huis/kopen-op-afstand/) Als je gebruik maakt van je recht op retour, heb je recht op teruggave van het totaal betaalde bedrag, inclusief de verzendkosten. De verzendkosten voor het terugsturen en het risico voor het terugsturen - bijvoorbeeld voor eventueel zoekraken - liggen bij jou. De verkoper mag geen (administratie)kosten in rekening brengen voor het beëindigen van de overeenkomst of andere eisen stellen. Hij mag bijvoorbeeld niet eisen dat je een goede reden moet noemen voor het terugsturen.

Het beste antwoord

Als ik zie wat er over dit onderwerp op ConsuWijzer staat, dan is het best mogelijk dat je -juridisch gezien- recht hebt op teruggave van de kosten. Zo lees ik:

>Hebt u ook bezorgkosten moeten betalen?
Dan hebt u ook recht op terugbetaling van deze kosten. Het Hof van Justitie in Luxemburg heeft dit in haar uitspraak van afgelopen donderdag (15-04-2010) bevestigd. De uitspraak ging over een Duits postorderbedrijf dat de bezorgkosten niet terug wilde betalen.

Het Hof heeft nu bepaald dat de EU-regels stellen dat bezorgkosten moeten worden terugbetaald.<

Op basis hiervan vraag ik me af of het wel is toegestaan om in de Algemene Voorwaarden een bepaling op te nemen dat de koper te allen tijde voor de verzendkosten moet opdraaien.

Ook dit staat op ConsuWijzer:

>U betaalt de verzendkosten

Koopt u een product via internet, telefoon, fax of via een bestelbon uit een catalogus? En besluit u binnen zeven werkdagen dat u het product toch niet wilt kopen? Dan hoeft u alleen de kosten voor het terugsturen te betalen.
U krijgt de bezorgkosten terug

Hebt u bezorgkosten betaald om het product thuis afgeleverd te krijgen? Dan krijgt u dit bedrag weer terug.<

Misschien verstandig om deze kwestie eens aan ConsuWijzer voor te leggen: telefoon 088 - 0 70 70 70 (5 dagen per week van 8.30-17.30 uur).
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, ik neem maandag contact op met de ConsuWijzer.
In de tussentijd, zal ik wachten op het antwoord van de ConsuWijzer of zal ik het zo snel mogelijk retourneren? Aanstaande woensdag is er namelijk al een week voorbij .
Pieter2011
12 jaar geleden
Ik zou maandag meteen even bellen, dan heb je nog tijd genoeg om het terug te sturen binnen de verplichte termijn, toch? Nu (in het weekend) kun je toch niets verzenden. Maar wel oppassen dat je binnen de termijn blijft! Als je moet kiezen tussen te laat retourneren (en daardoor je rechten verspelen) of zelf de verzendkosten betalen en ze later terugvorderen, is het laatste altijd de beste optie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gelijk heb je, bedankt voor je antwoord. het heeft me goed geholpen :)

Andere antwoorden (1)

Ja hoor dat mag mits je die algemene voorwaarden hebt kunnen inzien op de site, op papier of tijdens het bestellen (vink aan als u accoord gaat met de algemene voorwaarden).

Toegevoegd na 34 seconden:
VOORDAT je bestelt moest er nog bij....