Mag een café je een boete geven als je (al dan niet per ongeluk) iets meeneemt?

Bij niet betalen, dreigen ze politie in te schakelen. Mag deze manier van werken?

een jaar geleden
in: Wetgeving
4.7K
SentWierda
een jaar geleden
Wat heb je meegenomen?
crispy
een jaar geleden
'Als je niet betaalt schakelen ze de politie in'. Als de politie wordt ingeschakeld, dan kan je toch altijd bij de politie vertellen dat je 'al dan niet per ongeluk' iets hebt meegenomen en dat je het zal teruggeven? Ik zie het probleem niet.
ronron1212
een jaar geleden
Een cafe kan geen boete geven dus wat bedoel je nu te vragen iets meenemen is stelen en dan kan de politie je meenemen voor diefstal.
TurfGraver
een jaar geleden
Cafe kan via SO-DA (na aangifte) schadevergoeding van jou regelen, niet zelf.
Pieterke
een jaar geleden
Hoe kun je nou per ongeluk iets meenemen uit een café? Je stopt toch niet per ongeluk een glas ofzo in je zak?
Amadea
een jaar geleden
Dat heeft mijn vader ooit wél gedaan, Pieterke. Tijdens een receptie stond hij met een leeg borrelglaasje in z'n hand, maar moest iets aan een ander geven. Om het glaasje even kwijt te zijn stopte hij dat in de zak van z'n colbert, maar vergat dat vervolgens. Ontdekte dus pas veel later thuis dat hij dat glaasje nog in z'n zak had zitten. Echt per ongeluk dus.
Pieterke
een jaar geleden
@Amadea: In zo'n geval kan ik het begrijpen maar anders...

Antwoorden (4)

Of dit mag, is een beetje grijs gebied. Mss moet je dit als volgt zien: Iets meenemen zonder te betalen is een vorm van diefstal. Café kan daar aangifte van doen, wat voor iedereen veel gedoe oplevert. Het alternatief is dat je alsnog betaalt voor datgene wat je hebt meegenomen, waardoor het plots geen diefstal meer is.
Aanvulling: je betaalt dus geen boete, maar een vergoeding. Daardoor wordt het geen diefstal meer maar gewoon een koop.
Toegevoegd op 06 juli 2022 15:29: tekst
tinus1969
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
PS heeft dit cafe veel last van mensen die bv speciaal bierglazen meenemen als souvenir?
SentWierda
een jaar geleden
@tinus1969. En wat, als het tien nieuwe bierviltjes zijn?
En wat, als het tien gebruikte bierviltjes zijn?
tinus1969
een jaar geleden
@SentWierda, ja, wat dan? Had je een speciale reden met deze vraag aan mij?
SentWierda
een jaar geleden
@tinus1969. Er zijn mensen die bierglazen verzamelen. Ook zijn er mensen die bierviltjes verzamelen.
tinus1969
een jaar geleden
Ik vermoed dat een café dit niet doet voor bierviltjes, want dan is het sop de kool niet waard. Maar mss kan VS @tim123 wat toelichten.
Nee, een café(eigenaar) kan jou geen boete geven. Hij/zij mag alleen het geconsumeerde in rekening brengen, + eventueel opzettelijk vernield serviesgoed. Eventueel meegenomen goederen mogen in rekening gebracht worden, maar dat is GEEN boete.
jc54
een jaar geleden
Ik heb het idee dat VS echt bedoelt een boete. Dus dat als je bijvoorbeeld een glas ter waarde van € 5 'per abuis' meeneemt, het cafe € 25 euro vraagt (naast teruglevering van het glas) en bij niet betaling daarvan aangifte bij politie doet. Als klant kun je je dan afvragen wat is beter die 25 euro betalen of een mogelijk strafblad. Als je kunt aantonen dat het echt geen diefstal is dan kun je de 25 euro weigeren natuurlijk. Dus je bent zeker niet verplicht om die te betalen.

Maar stel dat het cafe 500 euro vraagt als boete anders.....
Dat lijkt al meer op een vorm van afpersing of eigenlijk afdreiging. Toch lijkt mij daar ook geen sprake van in ieder geval niet in strafrechtelijke zin. Het vragen van een boete lijkt dan eerder op een overeenkomst, waarbij eventueel bij toch betaling van die € 500 het mogelijk is om deze overeenkomst toch te bestrijden ogv wilsgebreken. Dat gaat natuurlijk allemaal wel ver.....
erotisi
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Min. Antwoord tsjokvol speculatie.
SentWierda
een jaar geleden
@tinus1969. Speculatie kun je erotisi niet verwijten.
Wel kun je de vraagsteller aanspreken op diens vaagheid en vragen om meer openheid.
tim123
een jaar geleden
Dank voor dit antwoord. Je hebt een goed voorbeeld te pakken. Mijn vraag is of het café voor eigen rechten mag spelen..... Als ze de politie bellen om iets kleins, krijgen ze er zelf een hoop gezeik bij. Daarom is deze manier mogelijk bedacht.
ja denk dat je ook niet meer welkom bent ook boven op de boete.
een jaar geleden