Mag je als burger in het kader van een burgerarrestatie een politieagent arresteren?

Klinkt misschien wat vreemd, maar als een politie agent zich wettelijk gezien zich misdraagt, mag je hem/haar al dan niet met anderen in het kader van een burgerarrestatie aan/vasthouden/en/ of arresteren?

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
tinus1969
een jaar geleden
Ik denk dat het strikt genomen mag, maar dat het vooral een goede manier is om de situatie te laten escaleren. Het is effectiever om de misdragingen goed vast te leggen en aangifte te doen.

Antwoorden (1)

Strikt genomen mag dat. Maar het is voor een burger heel moeilijk, zo niet onmogelijk te beoordelen of een agent zich misdraagt. Een agent heeft namelijk een opsporingsbevoegdheid en mag ook in bepaalde gevallen geweld gebruiken.
Als buitenstaander is het bijna niet mogelijk om te beoordelen of de agent werkelijk buiten zijn boekje gaat, of juist zijn taak uitoefent.
Het beste kun je de rol van getuige op je nemen. Kijk goed wat er gebeurt en indien mogelijk film het. Let daarbij vooral op je eigen veiligheid en breng ik die van anderen niet in gevaar.

Ga daarna met je verhaal naar het politiebureau.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden