Moet je een militaire colonne voorlaten gaan?

Morgen doe ik mijn 3e poging voor het behalen van mijn auto theorie. Nu was mij 1 ding over een militaire colonne alleen nog niet helemaal duidelijk, Ik weet inmiddels dat je een militaire colonne niet mag doorsnijden, maar moet je een militaire colonne ook voorlaten gaan als het eerste voertuig van de colonne nog niet is gepasseerd?

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Tip: zie de colonne als één lang voertuig en pas daar je regels op toe.
Je rijdt immers ook niet dwars door een bus heen, maar deze moet wél verkeer van rechts voorlaten e.d. Zo ook een colonne.

Antwoorden (1)

Nee.

https://www.tet.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=37&Itemid=245&tmpl=component

LET OP:

Als een militaire colonne of uitvaartstoet een kruispunt nadert, gelden de normale voorrangsregels op een gelijkwaardige kruising. Zij moeten verkeer van rechts dus voor laten gaan en ook een tram, die van links komt.

Motorvoertuigen van een militaire colonne mag je niet doorsnijden, ook niet als zij afslaan.
Een militaire motorvoertuigen colonne, uitvaartstoet of voorrangsvoertuig heeft altijd voorrang t.o.v. een voetganger, ook als deze een zebrapad wil gebruiken.
Als een militaire colonne eenmaal door een groen verkeerslicht gaat, mogen alle volgauto’s door blijven rijden, ook als het verkeerslicht rood wordt. Het overige verkeer moet dan wachten, want het mag de colonne niet doorsnijden.
Als een militaire colonne eenmaal door een groen verkeerslicht gaat, mogen alle volgauto’s door blijven rijden, ook als het verkeerslicht rood wordt, maar dat geldt niet voor een burgerauto die per ongeluk tussen de militaire voertuigen is gekomen. Die moet wachten en daardoor de militaire voertuigen erachter ook.
Een militaire colonne heeft voorrang t.o.v. een autobus die van een bushalte binnen de bebouwde wil wegrijden.
LeonardN
een jaar geleden