Mag men met onbeperkte aantal jerrycans brandstof hamsteren in heel europa?

Zonder extra kosten of de wet te overtreden

2 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
TurfGraver
2 jaar geleden
Als je ze maar veilig opslaat.

Antwoorden (2)

Nee, dat mag niet onbeperkt. Volgens de bron mag je maximaal 10 liter (per keer) importeren (bovenop de tankinhoud, neem ik aan). (binnenlands mag je blijkbaar 240 liter vervoeren).

Let er bovendien op dat benzine, zeker E10, maar beperkt houdbaar is. Grootschalige opslag zou bovenden ook wel eens verboden/vergunningsplichtig kunnen zijn.
tinus1969
2 jaar geleden
popeye
2 jaar geleden
@tinus1969 dankjewel
Reddie
2 jaar geleden
Als je in je auto benzine vervoert ben je bezig met het vervoer van gevaarlijke stoffen.
Dat mag tot een bepaald maximum (ik weet niet meer hoeveel). Daarboven moet je een vergunning hebben.
tinus1969
2 jaar geleden
@Reddie 240 liter dus. Maar dat gaat over vervoer, niet over import.
tinus1969
2 jaar geleden
@SentWierda:
"Wat dat grensverkeer met de vraag te maken heeft, is me een raadsel."
De vraag i, of je in Europa benzine mag hamsteren. Dit antwoord gaat er impliciet van uit dat je die benzine naar Nederland wil importeren. Dat is immers een logisch doel van hamsteren - je hoeft niet hamsteren in landen waar de benzine structureel goedkoper is.
"Het vervoer van gevaarlijke goederen is geregeld door een Europees Verdrag betreffende het internationaal vervoer van gevaarlijke goederen over de weg, beter bekend onder de naam ADR".

Het ADR-reglement legt een aantal zeer strikte voorwaarden op voor het vervoer van brandstoffen, maar tegelijkertijd zijn daarop ook een aantal uitzonderingen voorzien. Zo zijn de voorschriften van de ADR reglementering niet van toepassing op het vervoer van vloeibare brandstoffen (benzine, diesel) als reservebrandstof voor persoonlijk gebruik. Voorwaarde is wel dat de reservebrandstof vervoerd wordt in draagbare brandstofrecipiënten, zoals jerrycans, en dat niet meer dan 60 liter per transporteenheid wordt vervoerd (hoofdstuk 1.1, punt 3.3 van de ADR-reglementering). De wet staat toe om in totaal 240 liter brandstof mee te nemen.
fremar
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Dit gaat over de hoeveelheid die je mag vervoeren, maar niet over de hoeveelheid die je over de grens mee mag nemen. Deze hoeveelheden zijn bedoeld voor de bouw, bv aggregaten.
Reddie
2 jaar geleden
Ondanks de downvotes is dit een geheel correct antwoord.
SentWierda
2 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de vraag,. De link gaat niet over Nederland of Europa, maar over Belgie, beter nog: het grensverkeer met Nederland. Wat dat grensverkeer met de vraag te maken heeft, is me een raadsel.
De ANWB is een Nederlandse bron. Is er niet een Vlaamse bron?
Ik geef geen min - maar alle minnen zijn zeker verdiend.