Kan ik als biologische vader ouderlijk gezag aanvechten?

Ik heb samen met mijn ex een zoon, ik heb het kind erkend ik betaal ook netjes op tijd alimentatie ik wil graag gezamenlijk ouderlijk gezag tot mijn zoon 18 is alleen mijn ex wil dat absoluut niet kan ik dat aanvechten bij een advocaat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
5K

Antwoorden (2)

Ja dat kan zeker beide ouders moeten het eens zijn. Als jij het niet eens bent met je ex kan je dat doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Prima antwoord, zeker omdat je erin hebt vermeld dat de moeder het hier mee eens moet zijn, ze moeten samen de aanvraag ondertekenen.
Ik zou je graag willen plussen, maar dat lukt om de een of andere reden niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik mis iets. Als je een kind erkend heb je geen oudererlijk gezag.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ouderlijk-gezag/vraag-en-antwoord/wanneer-krijg-ik-automatisch-gezag-over-een-kind
Ja je kunt via je advocaat aan de rechter vragen om ook aan jou het ouderlijk gezag toe te kennen.
De rechter zal daar echter alleen toe overgaan al de verhouding tussen jou en je ex redelijk tot goed is.
De rechtbank wil voorkomen dat het kind klem komt te zitten tussen vechtende ouders.

Wat je moet doen is, al vanaf nu, bijhouden hoe vaak je contact heb met je ex betreffende je zoon en wat de reden van het contact is.
Als je weinig contact met je ex hebt, je zoon betreffende, dan wordt dat negatief uitgelegd om in aanmerking te komen voor het ouderlijk gezag.

Mij is het gelukt het ouderlijk gezag te verwerven over mijn zoon, terwijl mijn ex daar tegen was. Ze zei tegen haar advocaat dat wij tweeën bijna geen contact hadden.
Ik heb toen bijgehouden: op welke dag, hoe laat en hoe lang we contact hadden.
Of dat contact visueel, telefonisch of per sms verliep.
Waarover we contact hadden en wat er werd afgesproken.

Tegen je ex moet je niet zeggen dat je dit bijhoudt anders gaat ze de zaak manipuleren in haar voordeel.
Mijn advocaat heeft het overzicht zo kort mogelijk (3 dagen) voor de zitting naar de rechtbank gestuurd en zo mijn ex en haar advocaat voor een voldongen feit geplaatst.
Het is handig het contact per sms te laten verlopen en daar later een uitdraai van te maken voor de rechtbank. Dan kan je ex niet ontkennen dat er contact is geweest en waarover.
Mij lukte het niet een uitdraai van mijn telefoon te maken en daarom kon ik mijn eigen overzicht bij de rechtbank inleveren. Dat was mijn voordeel omdat daarin alle contacten stonden, en niet alleen die per sms.

Hieruit bleek dat we heel vaak, elke week wel tien keer contact hadden. Dat loopt snel op, als je heen en weer sms't.
De advocaat van mijn ex zag dat wij sterk stonden en zei bij aanvang van de zitting dat mijn ex geen bezwaar meer had om mij het gezag toe te kennen.
Ik denk dat hij dacht om daarmee de andere betwiste punten binnen te halen. Maar ook dat is hem gelukkig niet gelukt.

Toegevoegd na 14 minuten:
Betaal op tijd de alimentatie voor je zoon en houdt rekening met de jaarlijkse indexering.
Discussies over alimentatie worden altijd in jouw nadeel uitgelegd.