Als je een huis verkoopt voor een euro, wordt het dan ook als een 'schenking' beschouwd?

Is er een minimumprijs die je moet vragen of zo?
Ik had namelijk begrepen dat als je een schenking doet, de ontvanger belasting moet betalen daarop of zo? Stel dat ik een huis schenk aan een vriendin van me, dus geen familie. Hoe werkt dat dan?

2 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
2 jaar geleden
Ja er moet schenkingsbelasting worden betaald en een huis verkopen voor een ero is natuurlijk ook schenken.
tinus1969
2 jaar geleden
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/schenken/content/hulpmiddel-schenkbelasting
erotisi
2 jaar geleden
Als je een huis schenkt aan een vriendin van stel 300.000 WOZ waarde dan wordt de schenkbelasting als volgt: 300.000 - 3244 vrijstelling = 296.756 x 30/40% schenkbelasting =105.827 te betalen door vriendin. Mogelijk kan je vriendin gebruikmaken van een verhoogde vrijstelling als de woning een eigen woning is ter hoogte van 105.302 als zij of haar partner jonger is dan 40 jaar. De schenkbelasting wordt dan 65.003

Antwoorden (1)

Als het huis aan bijvoorbeeld je kind verkocht wordt onder de WOZ waarde, wordt dat bedrag daaronder gezien als een schenking.
De schenking heeft overigens wel vrijstellingsgrenzen dus dat betekent niet automatisch dat het kind over dat verschil schenkbelasting moet betalen, dat is pas als die grens overschreden wordt.