mag ik zonder mijn rijbewijs rijden?

Ik woon en werk in duitsland logistiek. Mag ik dan toch rijden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
TurfGraver
6 jaar geleden
Rijden waarop waarin?
Als er een rijbewijs voor nodig is, nee.
ronron1212
6 jaar geleden
Waarom zou jij wel zonder rijbewijs mogen rijden en een ander niet?
Erna55
6 jaar geleden
@peter2673: Alleen inwoners van Zwammerzwaag zijn vrijgesteld van het rijbewijs.

Antwoorden (2)

Is je rijbewijs ingetrokken of heb je het gewoon thuis liggen terwijl je een auto bestuurt? Daar is nogal een verschil tussen.

Je mag (natuurlijk) niet rijden als je rijbewijs is ingetrokken.

Als je je rijbewijs niet bij je hebt terwijl je een auto bestuurt, dan wordt soms de mogelijkheid geboden onder een boete uit te komen mits je het alsnog aan de controlerende agent kan laten zien. Iemand anders zou het naar de plek van de controle kunnen brengen of de agent zou je de mogelijkheid kunnen geven dat je het later op een politiebureau laat zien. Ik zou hier niet op rekenen en er gewoon (wel) voor zorgen het rijbewijs bij je te hebben als je een auto bestuurt.

Een derde mogelijkheid is nog dat het kwijt is of is gestolen. Dan mag je niet rijden tot je een nieuw rijbewijs hebt ontvangen.

Toegevoegd na 39 minuten:
Als het kwijt is, kan je het ook nog terugvinden.
Antoni
6 jaar geleden
In principe dien je een geldige rijbewijs bij je te hebben als je een auto bestuurt, maar nu zal niet iedereen altijd deze bij zich dragen. Maar iemand die een rijbewijs heeft, mag rijden. Je gaat niet slechter rijden als je papiertje in Nederland ligt terwijl je in Duitsland rijd, maar bij een controle kan er wel een zeer vervelende situatie ontstaan.