Mag ik zonder rijbewijs achter het stuur zitten met draaiende motor zonder daadwerkelijk te rijden?

Stel ik laat een vriend (zonder rijbewijs) rijden over een parkeerplaats. Wanneer we stilstaan komt er een politiebusje aangereden. Ze besluiten ons te checken maar ze hebben ons niet zien rijden. Wel zit degene zonder rijbewijs achter het stuur met draaiende motor. Zijn we strafbaar?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Wetgeving
5.4K
tinus1969
2 jaar geleden
In mijn herinnering begint autorijden met de motor starten, of zelfs met instappen (dat is een bijzondere verrichting iirc). Hoe dan ook, ik zou me geen zorgen maken over de politie en een boete van 100 euro ofzo. Ik zou me zorgen maken over wat er gebeurt als je vriend tegen iets aanrijdt. Je bent dan niet verzekerd en de kosten kunnen fors oplopen.
Inekez1
2 jaar geleden
Eens met tinus! Sterker nog, als dat vriendje zonder rijbewijs achter het stuur zit, de auto staat stil en iemand anders rijdt op die parkeerplaats tegen jouw auto, dan heb je echt een probleem met de verzekering! Wil je je vriend rijles geven, doe dat dan op een niet-openbaar terrein. Heb je zelf geen groot prive terrein of oprijlaan tot je beschikking, dan is dat dus niet mogelijk zonder risico op boete of erger...
tinus1969
2 jaar geleden
Ook op niet openbaar terrein geldt dat je onverzekerd bent.
erotisi
2 jaar geleden
Inez, waarom zou je dan een probleem hebben met de verzekering? De andere partij zal toch moeten betalen?

Antwoorden (1)

Nee, er moet daadwerkelijk geconstateerd zijn dat er gereden is om strafbaar te zijn. Je zult waarschijnlijk wel een waarschuwing krijgen om niet te gaan rijden zonder rijbewijs.
jc54