Blijven mijn 4 kinderen na ons overlijden bij elkaar als ik dat vast heb laten leggen?

Ik heb in ons testament vast laten leggen dat mijn kinderen na ons overlijden bij mijn zus in huis komen. Nou heb ik gehoord dat ik dat wel mooi vast kan leggen, maar dat mijn zus toch nog kan weigeren als zij dat wil. Dan gaan ze naar bureau jeugdzorg? Zorgen die ervoor dat ze alle vier bij elkaar blijven? Dat is immers onze wens. Ze zijn nog erg jong en je wil dat ze bij elkaar opgroeien en dus niet elk in een ander pleeggezin. Of kunnen mijn en zijn ouders dan als voogd en verzorger optreden voor onze kinderen? We hebben voor mijn zus gekozen omdat zij zelf ook kinderen heeft en wij onze ouders deze last niet willen laten dragen. Hoe gaat dit in zijn werk?

Toegevoegd na 3 uur:
Nee we zijn niet ziek. Anders had ik dat er wel bij gezet. (Mijn moeder+schoonmoeder wel. Dus nee daar is geen optie dat ze daar heengaan tzt mocht ik ooit overlijden enz, enz.) Zou wel heel mooi zijn. Dat hun de regie in handen houden kan wel. Is ook wel ter spraken gekomen. Ja ik heb daar een afspraak met mijn zus over. En ik wil niet over mijn dood regeren. Dat kan niemand. Wil gewoon antwoord op de vraag. Heb hem niet voor niks gesteld. Dan misschien niet van mensen met 4 kinderen. Doe maar met minder kinderen!
Neem aan dat er meer mensen zijn die dit goed geregeld willen hebben? Waarom laat je anders je testament opmaken als het je niks kan schelen? Iedereen ziet zijn kinderen graag goed terecht komen.
Mijn en zijn ouders zouden het met alle liefde doen dat is het punt niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Dat kun je alleen regelen als je zus of de ouders van je man of van jou hiermee akkoord gaan. Dus je zult het met hun overeen moeten komen en vastleggen.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ ronron. Dat is ook gebeurd. Net als dat ik haar kinderen verzorg/groot breng als hun er niet meer zijn. Ik heb alleen gehoord dat hun zich nog kunnen bedenken als het moment daar is. Dat wil ik graag weten of dat zo is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn zus word tevens ook voogd. En dus beheerder over ons kapitaal.
ronron1212
12 jaar geleden
Ja die mogelijkheid bestaat altijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor het antwoord.

Andere antwoorden (2)

Je moet natuurlijk afspreken met je zus dat als ze ooit denkt het niet op te kunnen brengen ze dat tegen je moet zeggen zodat je een oplossing kan verzinnen. Bijv als je zus gaan scheiden zal ze er niet zomaar vier kinderen bij kunnen hebben.

Verder zal de kinderrechter eerst kijken of je kinderen opgevangen worden bij familie of bekenden en dan liever bij bekenden en niet bij elkaar dan bij onbekenden en wel bij elkaar toch?

Ik denk dat je je hier niet teveel mee moet bezig houden omdat je kinderen wel meer problemen hebben dan het wel of niet bij elkaar wonen en misschien dat ze gewoon liever 2 aan 2 bij iemand zitten die bij ze past dan tegen hun zin bij iemand die het eigenlijk niet wil met z'n vieren.

Verder is er nog een mogelijkheid dat je iemand aangeeft die de stem van jouw kinderen is (voogd), die zorgt dat ze op een goede plek komen maar niet noodzakelijkerwijs zelf de kinderen opneemt. Ook financieel is dat handig want ze krijgen dan bijv een uitkering en misschien komt er op een andere manier geld vrij (koophuis).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat snap ik. Maar mijn jongste is 1.5 en mijn oudste bijna 6 dus die kunnen daar nog niet over kiezen/meepraten. Leven nu voor elkaar en zullen dat denk ik niet snappen. Natuurlijk liever bij mij moeder 2 en bij zijn moeder 2. Is voor hun ook veilige thuisbasis dan. Mijn moeder zit er denk ik alleen niet op te wachten dat ze er 4 krijgt en zijn moeder ook niet. Mijn zus heeft zelf 2 kinderen. En ik wil dit wel degelijk goed geregeld hebben. Gaat toch over het welzijn van je kinderen. Als hun gelukkig zijn....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Poison: neem van mij aan dat ze NIKS zullen snappen en dan twee brusjes kwijt zijn maar die regelmatig nog wel zien is dan het minst erg. Nogmaals mijn serieuze advies: zorg dat ze terecht kunnen bij iemand die ze kennen maar blijf niet hameren om ze bij elkaar te houden. Nog een vraag: waarom ben je bang dat je zus ze niet wil? Is dat serieus of is dat een 'stel dat' vraag? Mijn zus en ik hebben afgesproken dat we er altijd op terug kunnen komen (ze weet bijv dat als ik mijn neefje van mans kant krijg ik het niet meer voor hun wil doen) en dat geeft rust. Jij blijft nu 20 jaar bang dat ze opeens niet meer wil. Maar nog: realiseer je je gewoon dat vier kinderen erbij echt enorm veel is en in 20 jaar kan er veel veranderen. Twee bij twee is al heel wat, beter dan bij drie kinderen: het ene kind hier en twee elders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier mijn serieuze antwoord! Ik wil dat graag van te voren geregeld hebben. Punt! Zelf zeg je er kan veel veranderen in 20 jaar! Net zo goed dus ook bij jou terwijl je goede afspraken hebt met je zus... Ook ik kan nu met mijn zus afspreken ja echt ze gaan naar mij. Maar als het moment daar is haakt ze af omdat ze het misschien toch niet zo ziet zitten. Bang ben ik niet. Goed geregeld hebben wil ik het wel. Vandaar dat ik mij er nu `zorgen`over ga maken. Ook ik wil dat ze naar bekende gaan. Maar ik weet de toestand waarin mijn en zijn ouders verkeren. En zeg nou zelf die zijn ook al een jaartje ouder. Kan dus zo maar dat ze er binnen nu en die 20 jaar niet meer zijn. Wat dan? Ik ga uit van het ergste geval. Niemand van mijn familie kan en wil voor ze zorgen WAT gebeurd er dan? Vandaar de vraag en graag uitleg van iemand die kinderen van andere in huis heeft .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft niks met loslaten te maken. Ik wil gewoon weten wat er gebeurd. Anders hoef ik ook geen testament op te maken. Zien we na onze dood wel. Lekker makkelijk. Over sommige dingen heb je vragen over andere dingen niet. Vragen staat vrij. Graag antwoorden! uit bv eigen ervaringen. Geen veroordelingen en of ik me er wel/niet druk over moet maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Poison: er zijn niet zo heel veel mensen die die dit hoeven te doen en daarvan zijn er helemaal weinig die er VIER hebben genomen terwijl ze zelf al kinderen hadden en nog minder die jou hier meer over te zeggen hebben dan elk ander. Wat wil je nu eigenlijk precies? Ik denk dat je jouw schoonouders (van de andere familie dus) voogd moet maken. Zij moeten er dan (in samenspraak met een kinderrechter) voor zorgen dat je kinderen op een plek komen die jij graag voor ze had gewild maar je moet inderdaad niet over je dood heen willen regeren. Je kinderen bij elkaar houden is een prima doel maar met vier is dat gewoon niet te doen. Leg je er bij neer en wees blij dat je zus het wil doen maar druk wel op haar hart dat ze het moet zeggen als ze het niet meer wil of als ze ze niet allemaal wil. Nogmaals: het is veel belangrijker voor je kinderen dat ze allemaal bij bekenden zitten (hoeft niet eens familie te zijn) in plaats van bij elkaar. Denk daar nog eens rustig over ipv zo stellig te zijn.
Je wijst ook een voogd aan voor je kinderen, dat is niet altijd ook de verzorger.
Stel jouw zus wordt voogd en besluit dat de zorg haar toch teveel is, dan is zij op de hoogte van jullie wensen over het bij elkaar houden van de kinderen. Zekerheid kan je hier niet over krijgen.
Persoonlijk vind ik dat je het kan regelen tot een bepaalde grens.

Mijn man had een zoon uit zijn eerste huwelijk, de moeder was overleden, toen mijn man ziek werd hebben we duidelijke afspraken gemaakt. Maar altijd met de laatste woorden, ' als jij uiteindelijk anders beslist, is het ook goed' Je kan namelijk niet zover vooruit kijken.
De problemen met mijn stiefzoon waren in de loop der jaren nogal opgelopen, ik ben bewust geen voogd geworden en een half jaar na het overlijden van mijn man is hij bij zijn oom en tante gaan wonen.

Dus hoe graag ik ook tegen mijn man had willen zeggen ' natuurlijk zorg ik voor hem' ben ik blij dat we daarnaast ook over de mogelijkheid gepraat hebben dat het niet zou lukken