Klopt ontheffing blauw zwaaillicht?

Stijl, en ja het is mogelijk, je krijgt ontheffing voor artikel 5.2.65 regeling voertuigen: . Personenauto’s mogen niet zijn voorzien van: a. meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de , , en is voorgeschreven of toegestaan, en b. in het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig.
2. Personenauto’s niet in gebruik bij de in bedoelde diensten, mogen niet zijn voorzien van lichtarmaturen voor blauwe zwaai-, flits- of knipperlichten of voorzieningen die de indruk wekken dat het voertuig is voorzien van een dergelijke lichtarmatuur.

Klopt het dan dat wanneer je deze ontheffing hebt, blauw zwaailicht mag gebruiken, of is de ontheffing voor die artikel bedoeld voor het gele zwaaillicht? De ontheffing voor dit artikel is te krijgen, in sommige gevallen.
Artikel 5.2.65 van regeling voertuigen verwijst ook naar artikel 29 lid 1,wat inhoud dat als je deze ontheffing krijgt ook een sirene mag gebruiken?

2 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (2)

Nee. In het artikel dat je noemt, wordt verwezen naar andere artikelen. Daaruit blijkt dat blauw zwaailicht alleen is toegestaan voor
@ Bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, motorvoertuigen in gebruik bij diensten voor spoedeisende medische hulpverlening, en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.
Toegevoegd op 02 november 2021 05:58: tekst
Computoon
2 jaar geleden
alexf52889
2 jaar geleden
Dar snap ik. Maar als je dus ONTHEFFING hebt voor artikel 5.2.65, dan mag je het toch juist wel?
tinus1969
2 jaar geleden
@alexf52889, wat is de achtergrond van deze vraag?
Als je een ontheffing hebt (van een verbod op bv blauwe zwaailichten) dan hoef je je niet aan dat verbod te houden. Maar die ontheffing wordt alleen aan politie en hulpdiensten gegeven.
alexf52889
2 jaar geleden
@tinus @computoon ik heb deze ontheffing namelijk gekregen. Maar wilde weten of ik dus blauw zwaailicht mag gebruiken en evt een 2-tonige hoorn of dat het alleen bedoeld is voor het/een geel zwaailicht.
Alleen als jij tot die doelgroep (zoals Computoon benoemt) behoort kan je vergunning tot gebruik van optische en akoestische signalen krijgen.
jc54
2 jaar geleden
alexf52889
2 jaar geleden
@jc54, ja maar als ik niet tot die doelgroep behoor, maar wel de ontheffing heb gekregen, mag ik 't dus ook gebruiken?