Mag een deurwaarder in je kasten kijken bij in beslagname?

Als een deurwaarder komt voor een lijst op te maken van je inboedel, mag hij dan zomaar overal kijken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
7.9K

Antwoorden (3)

Ja de deurwaarder mag gewoon in kasten kijken.

Je hoeft de deurwaarder niet binnen te laten als je dit niet wil,de deurwaarder zal dan jouw woning niet betreden,maar kan wel een verzoek indienen bij de politie die met van een ambtenaar van politie die tevens hulpofficier van justitie is weer terug te komen om alsnog uw woning te betreden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat mag, en dat heeft ook een logische reden. Als een deurwaarder beslag komt leggen kijkt hij wat de waarde van de eigendommen is. Om ge voorkomen dat iemand zijn verzameling kostbare gouden sieraden en zijn collectie dure horloges stiekem verstopt, mag de deurwaarder in kasten kijken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de deurwaarder voor u of voor een huisgenoot komt, bent u verplicht hem of haar binnen laten. De deurwaarder heeft namelijk het wettelijke recht om op elke plaats binnen te treden om beslag te leggen. Als u de deurwaarder geen toestemming geeft om verder te komen (terwijl u dat namelijk wel verplicht bent) zal hij ook niet naar binnengaan. In dat geval zal de deurwaarder zich vervoegen bij de burgemeester van de gemeente. Deze kan zich kan laten vertegenwoordigen door een ambtenaar van politie die tevens hulpofficier van justitie is om weer terug te komen om alsnog uw woning binnen te gaan.
Als u dan nog de toestemming weigert, mag de deurwaarder indien nodig de deur open laten breken op uw kosten.
Dit kan allemaal gebeuren, omdát u verplicht bent de deurwaarder binnen te laten, niet goedschiks dan maar kwaadschiks.
In zijn tegenwoordigheid zal de opening van de deuren en van het huisraad worden gedaan voor zover dat redelijkerwijs nodig is.
In 444 Rv - Artikel 444, lid 2 Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering vindt u het antwoord op uw vraag of er in kasten mag worden gekeken.

N.B.: overal waar ik "hij" schrijf, mag u ook "zij" lezen.

Toegevoegd na 1 dag:
In het proces verbaal van de gerechtsdeurwaarder staat omschreven wat in beslag moet worden genomen. Als het dus om groot huisraad gaat, zoals stoelen en tafels, of om een scooter of brom(fiets), dan mag hij de deuren openen voor zover dat redelijkerwijs nodig is. Het is dus niet toegestaan om bv de keukenkastjes of de koelkast te openen.

Toegevoegd na 1 dag:
De vraad luidt: mag een deurwaarder in je kasten kijken bij inbeslagname.
Daaronder staat: Als een deurwaarder komt voor een lijst op te maken van je inboedel, mag hij dan zomaar overal kijken?
Dit zijn twee verschillende casus.
Ik heb alleen de bovenste vraag beantwoord.

Toegevoegd na 1 dag:
betreft: uw probleem: het mogen openmaken van kasten bij het opmaken van een lijst, dan zal ik bovenstaand antwoord verwijderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is het antwoord op de vraag: Mag een deurwaarder in je kasten kijken bij in beslagname.
Het mogen openmaken van kasten bij het opmaken van een lijst is een ander gegeven.