Heb je anno 2018 rechten als je in een gekraakt pand woont?

Een kennis woont al 15 jaar in een gekraakte boerderij nu wil de nieuwe eigenaar hem eruit hebben.heeft hij bepaalde reachten? En wat zijn deze.en kan hij aanspraak maken op eventueel andere woonruimte?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Niet veel meer sinds 2010, maar krakers hebben nog wel het recht om een kort geding aan te spannen binnen korte tijd na de aankondiging van het OM.

---
https://www.opsteenvastgoedadvocaat.nl/de-weg-naar-strafrechtelijke-ontruiming/

Rechten en plichten
Recht van de kraker(s). Strafrechtelijk ontruimen vereist zorgvuldig handelen. Dat klinkt logisch, maar wat betekent dat? Het houdt in, dat de krakers de gelegenheid moeten krijgen om de woning of het gebouw vrijwillig te verlaten. Ook moeten zij de gelegenheid krijgen om tegen de voorgenomen ontruiming een kort geding aan te spannen.

Verplichtingen artikel 551a Wetboek van Strafvordering. Strafrechtelijke ontruimingen dienen door of namens het Openbaar Ministerie vooraf en schriftelijk aan de bewoners van het kraakpand te worden aangekondigd. De ontruiming vindt vervolgens binnen acht weken na deze aankondiging plaats. Let op. De ontruiming vindt nooit plaats binnen de eerste zeven dagen van deze termijn. De krakers moeten immers wel een serieuze mogelijkheid hebben om tegen de voorgenomen ontruiming een kort geding aan te spannen.
---

Aanspraak maken op andere woonruimte zit er niet in. Hij/zij kan dus beter nu al actie gaan ondernemen om ergens woonruimte te gaan zoeken. Binnen 8 weken na aankondiging van OM wordt er ontruimd. Het enige recht is dus dat je een tijd hebt om rustig het pand te verlaten als je vlot weggaat of een kort geding aan te spannen.
LeonardN