Kan een klant in de supermarkt zomaar video opnames maakt van Een medewerkster?

Een medewerkster was vandaag boos op een vriend van mij dat hij dat gedaan zou hebben .Hij zei van niet de medewerkster zei dat het door zou geven Aan der manager en dat hij de misschien wel later meer van zo horen. stel als ze gelijk heeft en ze hebben camera beelden.en collega's van haar hebben het ook gezien wat zijn dan de gevolgen ,als hij na een week ofzo weer daar heen netjes gedraagt is er een grote kans dat hij mee wordt genomen achterin de winkel voor een stevig gesprek. of dat ze hem vasthouden voor winkelverbod met de politie erbij halen.?

2 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
TurfGraver
2 jaar geleden
Wat een onbeschoft, asociaal en hersenloos actie.
HannekeJanssen
2 jaar geleden
ALS dat gebeurd is, is het een onbeschofte en hersenloze actie. (volgens de vraag is daar onenigheid over). Maar heel veel mensen vinden tegenwoordig dat ze het recht hebben om mensen op straat, of in de verdere openbare ruimte, te filmen of te fotograferen. Die beelden mag je niet publiceren, maar zie maar eens te bewijzen dat ergens iets (niet) op internet staat......
LeonardN
2 jaar geleden
@HJ "Maar heel veel mensen vinden tegenwoordig dat ze het recht hebben om mensen op straat, of in de verdere openbare ruimte, te filmen of te fotograferen."
Dat vinden ze niet alleen, dat is in de regel gewoonweg zo. "Die beelden mag je niet publiceren,"
Die beelden mag je niet altijd publiceren. In de meeste gevallen wel. "maar zie maar eens te bewijzen dat ergens iets (niet) op internet staat"
Zodra iets op internet staat en tegen de wet in is kan je daar actie op ondernemen. Maar goed ik snap je hele opmerking niet. Een winkel is geen openbare ruimte.
ALS dat gebeurd is, mag het dus niet OMDAT het in een besloten ruimte is gebeurd...
HeerVoldemort
2 jaar geleden
@LeonardN
Ik meen mij een rechtszaak van ergens te herinneren. Ten tijde van de corona crisis, vorig jaar of dit jaar dus. Waarbij een winkelier niet aan de mondkapjes plicht wilde voldoen. Zijn argument: "Mijn winkel is geen publieke ruimte." Volgens mij oordeelde de rechter dat een winkel wel degelijk een publieke ruimte was, ik weet het niet helemaal zeker meer hoe het zat.
HannekeJanssen
2 jaar geleden
@LeonardN: Jij hebt het over juridisch recht, ik over moreel recht (zie ook mijn formulering: Mensen "vinden" dat ze het recht hebben...) . Is nogal een verschil.... Volgens mij hebben mensen geen recht om "mijn portret", of in dit geval van de winkelmedewerkster, zonder mijn / haar toestemming te publiceren. (Maar ik kan het wetsartikel niet noemen, dus daarom reactie en geen antwoord).
En het lijkt me heel lastig om te bewijzen of iets al dan niet op internet staat. Moet haast toevallig zijn als je het hoort, of ziet, dat jij op internet te vinden bent met je foto. Maar daarvoor heb ik te weinig verstand van allerlei nieuwere media...

Antwoorden (1)

Kán een klant opnames maken van een winkelbediende? Ja.
Mág een klant (ongevraagd) opnames maken van een winkelbediende? Nee, en zeker niet als die winkelbediende herkenbaar in beeld komt.
Als het toch gebeurt kan er inderdaad een winkelverbod opgelegd worden, en er kan aangifte gedaan worden van schending van de privacy.
jc54
2 jaar geleden
mies1
2 jaar geleden
maar hoe zit dat dan hoe als er geen bewijs is dat het online staat bijvoorbeeld als het niet op internet staat.dus dat het materiaal niet verspreid is of online is gezet
erotisi
2 jaar geleden
Is de supermarkt dan geen openbare ruimte? !
SentWierda
2 jaar geleden
@erotisi. Een supermarkt -of een andere winkel- is geen openbare ruimte.
In een supermarkt -of een andere winkel- gelden toegangsregels, vastgesteld door de eigenaar of franchisehouder.
LeonardN
2 jaar geleden
"maar hoe zit dat dan hoe als er geen bewijs is dat het online staat bijvoorbeeld als het niet op internet staat.dus dat het materiaal niet verspreid is of online is gezet"
Wie heeft het over online zetten?
De beelden hadden al niet gemaakt mogen worden. Als een mogelijk winkelverbod onterecht is in de ogen van de vriend kan deze het winkelverbod aanvechten.
https://meld.nl/melding/gemeente/winkelverbod-aanvechten/