Ik reed door oranje licht, maar ging daarna in de achteruit toen het rood was. Ben ik nu alsnog geflitst?

Ik reed vandaag op de weg, naar een kruispunt, hier stond een flitspaal (roodlicht + snelheid). Het werd vlak voor mij oranje, dus ik remde als een malle. Mijn voorwielen waren, helaas, over de stopstreep (en dus de 2e lus) mijn achterwielen niet (die stonden op of vóór de 1e lus). Ik ben vervolgens achteruit gereden om in zijn geheel vóór de stopstreep te staan. Ben ik nu (alsnog) geflitst, en zo ja, maak ik dan kans als ik bezwaar indien, ik ben immers gestopt voor het rode licht.

Concreet:
* het was rood
* voorwielen op (of na) de 1e lus
* achterwielen vóór (op de lus of ervoro) de stopstreep
* Mijn ABS reageerde hierop, dmv piepende banden icm noodlichten automatisch aan.
* ben vervolgens achteruit gereden om in zijn GEHEEL vóór de stopstreep te staan.

Weet jij het antwoord?

/2500

Oranje licht is bedoeld voor het tijdig kunnen stoppen voor de stopstreep, voordat het licht rood wordt. Je wordt pas geflitst op het moment dat je door rood licht rijdt. Dat je niet tijdig kon stoppen voor de stopstreep, betekent dat het licht lang genoeg op oranje zou blijven staan. In dit geval was het licht nog maar kort oranje, dus van rood licht is geen sprake. Je bent dus niet geflitst. Dat je achteruit reed heeft er verder niets mee te maken. Dat je hebt kunnen achteruit rijden is te danken aan de leegte achter de auto.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100