Is een lunchoverleg werktijd of niet? En mag dit zomaar in pauzetijd?

Op het werk maken ze er een gewoonte van om werkoverleggen in pauzetijd te plannen. Onder het mom van lunchoverleg. Er wordt dan gewoon gesproken over casuïstiek en werk. En het wordt echt ingepland (dus er wordt verwacht dat je aanwezig bent). Ik vind dit niet echt prettig want ik mag in mijn pauze toch doen wat ik zelf wil? Ik maak namelijk vaak een korte wandeling die ik nu niet meer kan maken. Ik heb al eens een collega gevraagd of dit werktijd was of eigen tijd en zei wist het niet. Ze zei alleen dat zij sowieso elke pauze in eigen tijd doorwerkte. Ik ben pas nieuw op de afdeling dus wil ook niet teveel poespas maken, maar wil eigenlijk ook niet dat er zomaar dingen gepland worden in mijn pauze. Dus ben erover aan het denken om het eens na te vragen of gewoon zelf erna nog even half uurtje te nemen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Pauze is vrije tijd. Je wordt niet betaald en mag de tijd besteden hoe jij dat graag doet. Wanneer in de middaguren overleg wordt gepleegd mag je dus alsnog pauze nemen. Overleg met je baas of afdelingshoofd. Zeg dat je het niet erg vind om overleg te plegen, maar erna of ervoor pauze wilt. Even er tussen uit zal je concentratie verhogen dan dat je acht uur aan een stuk moet werken. Is dit niet mogelijk moet de pauze doorbetaald worden.

Als je verplicht aanwezig moet zijn, is het gewoon werktijd. De wettelijk verplichte pauze (bij 5 1/2 of meer werkuren per dag)wordt in de regel niet doorbetaald en is ter vrije besteding. Toegevoegd na 3 minuten: Het plannen van een werkoverleg rond het middaguur is niet verboden. Wettelijk is niet vastgelegd dat een pauze op een bepaald tijdstip moet aanvangen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100