Iets duurs gekocht uit de VS over de 100 euro (dus kans op invoerkosten en dat kreeg ik: 50 euro) kan ik hier een zaak van maken? Betalen wil ik niet.

Dit overkomt me wat te vaak de laatste tijd...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Utrecht
11 jaar geleden
Op welke basis denk je een zaak te hebben?
Je probeert luxe/dure goederen te importeren zonder invoerheffing af te dragen. Niemand wil betalen, maar je zal toch moeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar waarom nu 50 euro :(? Hoe komen ze op zo'n bedrag...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En er komt nog bij ik heb al aardig wat verzendkosten betaald. Ik vind extra invoerkosten dus totaal overbodig... Het maakt het kopen op eBay er een stuk minder leuk op zo langzamerhand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt toch wel geinformeerd of je voor het betreffende product invoerrechten moet betalen. Je wilt tenslotte geen belasting ontduiken. Toch? Als je dat niet doet/niet gedaan hebt, ben je ondeugend, en verdien je een flinke boete. We zijn tenslotte voor strenge straffen in nederland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@AdrieK, niet lief je antwoord.
capthavoc
11 jaar geleden
Waarschijnlijk sta je gewoon in een database als adres waar al vaker zaken heen zijn gegaan die invoerkosten hebben gehad
dus ja helaas dan ben je waarschijnlijk altijd het haasje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoiets dacht ik inderdaad ook als ja. Dan maar mijn hobby niet meer voorzetten denk ik :(
Rutge
11 jaar geleden
Wat ben je toch een arme knul.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Rutge, mja. Ik had echt zoiets van waarom verdien ik dit nu weer:( De douane heeft het pakketje ook nog eens een extra week in beslag gehouden. Kwam de postbode vanmorgen en vroeg om contant te betalen. Ik had geen contant geld in huis dus mijn pakketje werd weer meegenomen. Maandag komt de postbode weer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar Le899, als je vanuit het buitenland koopt (een niet EU land) dan weet je toch al van te voren dat je invoerrechten moet betalen? Je kunt dit lullig vinden of niet maar zo is de wet nu eenmaal. Je wist dat het eraan zat te komen en toch klaag je. Met alle mogelijkheden van het internet had je tot op de cent nauwkeurig kunnen narekenen wat je daadwerkelijk had moeten betalen. Het zijn geen verzonnen prijzen, maar per produkt en gewicht, vastgesteld bedragen.
En je hobbie zal je heus wel kunnen voortzetten, want Amerika is zeker niet zaligmakend en wat ze daar hebben, hebben we hier ook. Als het hier 10 of 20 euro duurder is, is het uiteindelijk nog altijd 30 tot 40 euro goedkoper als in Amerika, gezien je hier geen invoerrechten hoeft te betalen.
Nogmaals, vind het lullig voor je, kan het best begrijpen, maar uiteindelijk ben je zelf nalatig en naief geweest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, je hebt gelijk. Ik overdrijf ook een beetje hoor met mijn reacties ;-)
Ik sluit nu mijn vraag.

Antwoorden (4)

helaas niet. dat je iets besteld daar is jouw keus. de invoerrechten moet je gewoon betalen, maar er is wel een max. volgens mij is dat 340 euro... daaronder hoef je geen invoerrechten te betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, maar waarom nu 50 euro?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wie heeft die 50 euro jou opgelegd dan? de douane?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, de douane.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan moet je vragen waar ze dat op baseren. Ze kunnen niet zomaar met een bedrag komen. Ook zij moeten aantonen waarover jij invoerrechten ( belasting) moet betalen... en 50% belasting op iets van 100 euro is wel erg veel...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, meer dan 100 euro. 119,14... het gaat om een zeer zeldzame poster die ik ook wil inlijsten. Ik had graag die 50 euro willen besteden om de poster in te lijsten.
Je wilt niet betalen, maar dat gaat gewoon niet.
Je hebt wat besteld waar je voor hebt betaald/moet betalen, en als je een zaak wilt beginnen, betaal je ook. Daarbij is 't in 't laatste geval ècht weggegooid geld: gelijk zul je niet krijgen.

Dus om je vraag te beantwoorden: Ja, je kunt een zaak beginnen, maar nee; je zult 'm niet winnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik voel me zo bestolen :(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het echt heel vervelend voor je!
Weet dat dit binnen de EU geen invoerkosten betaald worden. Misschien heb je daar wat aan, voor de volgende keer..
Invoerrechten zijn een soort belasting. Net zoals ook de omzetbelasting (in ons land: BTW) een soort belasting is. Je kunt ook geen 'zaak maken' als een binnenlandse leverancier 19% in zijn productprijs berekent, die volgen namelijk ook gewoon uit de wet.

Advies: orienteer je vooraf op de mogelijke bijkomende kosten als je iets in het buitenland aanschaft en vind je die te hoog: koop dan het product niet.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zit er helaas niet anders op dan betalen... jammer.
Dat kan niet. Of een fout gemaakt of je hebt iets duurders gekocht en opgegeven als goedkoper. Het is namelijk zo dat elk pakje door een scan gaat en de douane kan precies zien wat erin zit. Als ze het niet vertrouwen maken ze het open en controleren het. Ze hebben hele dikke boeken daar en kunnen het dan inschatten. Ze pakken het dan weer in en je ziet echt niet dat ze het hebben opengemaakt. Tot €300.- mag je vanuit de VS zelfs zonder invoer iets meenemen als je het bonnetje kunt laten zien.
Zodra je het laat opsturen wordt de douane alerter en betaal je sowieso BTW erover.
Ik heb wel vaker tablets uit Canada laten komen omdat ze daar erg goedkoop en goed zijn. De duurste incl. standaard, kabels, stekkertjes en beschermingshoes kostte me daar omgerekend €285.- (goedkope Can. dollar)
Ik betaalde toen €23.- bij aflevering aan UPC als zijnde BTW. Ik heb meestal dit bedrag ong. en nooit meer.
amc