Het bestuur van mijn studievereniging houdt geen Algemene Ledenvergadering, wat kan ik doen?

Dit is in de afgelopen vier jaar niet gebeurd, terwijl de statuten vertellen dat er om het jaar een bestuurswisseling zou moeten plaatsvinden. Wat kan ik hieraan doen?

2 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
ronron1212
2 jaar geleden
Schrijf het bestuur een brief.
BartNOR
2 jaar geleden
@ronron1212 helaas meermaals geprobeerd. Het argument dat ze aanvoeren is zo lang zij geen ALV houden ze ook niet hoeven te wisselen. Terwijl een jaarlijkse ALV verplicht is
ronron1212
2 jaar geleden
De leden aanschrijven of mailen
tinus1969
2 jaar geleden
Bestuur heeft natuurlijk ongelijk maar er zal een advocaat/rechter aan te pas moeten komen om je gelijk te krijgen. Waarom is dit belangrijk voor je? Anders dan, het klopt niet?
BartNOR
2 jaar geleden
@tinus1969 omdat ik vind dat iedereen die wil ook recht moet hebben om kans te maken daarin te komen. Voor medestudenten kan het van belang zijn dat ze bestuurlijke activiteiten hebben gehad op hun CV. Zelf heb ik deze aspiraties niet, maar het is voor mij meer een stukje rechtvaardigheid
tinus1969
2 jaar geleden
Pick your battles - en deze niet.
SentWierda
2 jaar geleden
Er zijn ook studieverenigingen die vier keer jaar een Algemene Ledenvergadering houden. Bijvoorbeeld de Studievereniging voor Humanistiek.
Bron: https://www.svhumanistiek.nl/svh-bestuur/een-alv-wat-is-dat/

Antwoorden (1)

Je kunt een handtekeningenactie op touw zetten en als een meerderheid van de leden een ALV wil, dan kun je die afdwingen.....
jc54
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Een meerderheid zal niet nodig zijn. In de statuten staat vermeld hoeveel leden een ALV bijeen kunnen roepen; bijvoorbeeld tien leden. Als er voldoende handtekeningen zijn, moet het bestuur hieraan voldoen.
Voldoet het bestuur hier niet aan, dan kunnen de leden zelf een vergadering bijeenroepen.
In de statuten staat de procedure.