Mag iemand een dossier over mij bijhouden ?

Mijn buurman heeft iemand laten zie dat hij een dossier over mij bijhoudt. Diegene heeft dat mij gemeld. In dat dossier houdt hij bij wie bij mij thuis komt, hoe vaak ik visite heb, wat zij meebrengen of krijgen, hoe vaak ik bij een andere buurvrouw op visite ga en dat ik soms iets meeneem voor haar. In dat dossier zitten ook foto prints van mijn tuin en ook van mij als ik in mijn tuin bezig ben. Ook noteert hij als ik op straat met iemand praat en waarover gepraat werd of wat hij aanneemt waarover ik sprak.
Mag dat allemaal ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In mijn werk adviseren wij bij overlastklachten meestal aan de overlastmelder om een logboek bij te houden van de klachten. Dit betekent bijvoorbeeld dat de melder bijhoudt wanneer een buurman/vrouw iets doet dat overlast geeft en de aard van de klacht. Ik ken de achtergrond niet van het gegeven dat hij een dossier bijhoudt, maar als hij dit doet vanwege overlast (overlast kan ook betekenen dat een buur bezoek krijgt van dubieuze klanten die overlast veroorzaken of dat illegale handel vermoedt wordt) dan neemt hij dit wel erg serieus. Ik wil jou overigens niet beschuldigen van illegale handel o.i.d hoor, zeker niet zelfs! Maar ik geef voorbeelden waarom men soms een logboek van buren bij kan houden.
In dit geval vind ik wat hij doet erg ver gaan. Met name de foto's van jou en je privé bezit en het doorvertellen aan anderen wat jij bespreekt, overschrijden in mijn optiek de privacy-wetgeving. Afhankelijk van waarom hij dit doet, kun je overwegen aangifte van stalking te doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij heeft idd gezegd dat hij hoopt mij op iets illegaals te betrappen wat betreft eventuele overlast betreft heeft hij ons nooit iets gemeld Hij heeft mijn vriendin 2 deuren verderop verboden met mij om te gaan maar zij negeert dat verbod. Daar is hij boos om. Verder hebben wij buiten mijn vriendin zelden andere mensen aan de deur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik adviseer je om toch eens telefonisch informatie bij de Politie in te winnen. Zij kunnen je adviseren. Misschien kun je eens een praatje maken met de wijkagent.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
ik denk niet dat hij iets doet wat niet mag, van stalking is niet echt sprake, lijkt me
wel heeft je buurman een ernstig probleem: ofwel een probleem met jou, ofwel een probleem met zichzelf
in het eerste geval zou ik zijn kant van het verhaal eerst willen horen
in het tweede geval zou ik me er niks van aantrekken, want dan is hij degene die de prijs voor zijn paranoia betaalt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Afgelopen donderdag heb ik de wijkagent via een contactformulier benaderd maar die heeft nog niet gereageerd. Er niets van aantrekken is verrekte moeilijk ik voel rondom mijn eigen huis die ogen voortdurend in mijn rug prikken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De acties van de buurman zijn mogelijk bedoelt om reactie uit te lokken of om Theemuts te belasteren. In dat geval is er dus wel degelijk sprake van stalking.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Die kerel heeft een issue geloof ik, wat een mafkees. Ik vraag me af of dat foto's nemen van jou in je tuin is toegestaan. Als ik wist dat een buurman dat over mij deed dan zou ik hem te pakken nemen.
Uitgebreid gaan dineren uit mijn neus als hij kijkt.
Een heleboel vrouwen uitnodigen en dan doen alsof ik een hoerenfeest geef.
Duidelijk maken dat ik wiet aan het telen ben maar dan gewoon een plant telen die erop lijkt.
Vrienden uitnodigen die op zware jongens lijken.
En de mooiste twee:
Een nep shotgun maken en deze uit je kofferbak halen (en dan binnen gewoon weggooien)
Een "lijk" in je kofferbak doen en wegrijden. En dan de volgende dag je auto stofzuigen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tuurlijk mag iemand als deze persoon dat wenst een foto van jou nemen in jou tuin. Voor privegebruik mag zoiets. Van zodra de fotograaf die foto wil gaan publiceren wordt het ingewikkelder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hahaha HeerVoldemort. Zelf had ik ook al eens gedacht over een nepwietplant. Ik heb er ook aan gedacht om een keer mijn "koplampen" te laten zien en mijn 50+ lampen wil hij vast echt niet zien (-; maar ja....dat lost niets op. Dan zou ik mezelf tot het zelfde niveau verlagen. Hij is gepensioneerd en zit de hele dag achter zijn pc en voor het raam. Ik heb een vermoeden dat hij via een camera in de gaten houdt wanneer ik achter huis bezig ben omdat hij dan plotseling boven voor zijn slaapkamerraam aan de achterkant van het huis staat.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@Daki, Dat durf ik toch echt te betwijfelen. Je tuin is namelijk niet openbaar.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Theemuts, ik snap je punt over het niveau verlagen.
Ik heb daar zelf geen enkel probleem mee, ik hou er wel van om mensen te shockeren, maar ik snap het als iemand dat niet wil doen. Ik heb het vermoeden dat je een vrouw bent, door je opmerking over je "koplampen" en je hebt het over je vriendin 2 deuren verderop. Ben je misschien lesbie en heeft die vent daarom een probleem met je? Je gaat op een gegeven moment van alles bedenken. (hehe uitgebreid in zijn zicht gaan zoenen)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja ik ben een vrouw 100% hetero hahahaha. Over mijn buuv heb ik me ruim 2 jaar geleden ontfermd toen ze weduwe werd en wij zijn nu vriendinnen. Dat is iets wat die buurman die tussen ons in woont niet verkroppen kan. Hij wist haar afgelopen zaterdag zelfs te melden dat het haar eigen schuld was dat zij nu alleen was. Er zijn bij die man gewoon een paar steekjes los. Hij wantrouwt iedereen. @Daki Hij heeft de foto's aan derden laten zien . Valt dat dan ook onder eigen gebruik ?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
OMG Die vent spoort echt niet. Hoe haalt hij het in zijn hoofd om zo iets kwetsends te zeggen! Gelukkig maar dat hij niet alleen jou pakt, dan krijgt iedereen straks de pest aan hem. Misschien zou je wat buren kunnen optrommelen en eens een praatje met hem maken. En anders een buurtfeestje organiseren voor deze man, met taart en dergelijke. Om hem te bedanken dat hij zo oplettend is. Groot spandoek erbij "Henk is een topper, onze buurtwaakhond!"
ItisILeClerc
9 jaar geleden
@ Theemuts
een camera, specifiek gericht op je tuin, is volgens mij niet toegestaan
hier een discussie over dat onderwerp:
http://www.eerstehulpbijrecht.nl/forum/privacy-bedreiging-intimidatie/wat-te-doen-ophanging-camera-bij-buren
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus een plek moet openbaar zijn om er te mogen fotograferen? Echt niet! Tenzij je in je tuin richting de tuin van je buurman een bordje plaatst waar je expliciet op vermeld dat fotograferen verboden is. @Theemuts: Of dat privégebruik is hangt er vanaf hoe hij die foto's aan derden laat zien. Als hij ze op facebook publiceert mag het uiteraard niet. Maar als hij ze gewoon even laat zien aan iemand die hij op bezoek krijgt is er geen probleem. Je zou eventueel nog aan de hand van het soort foto's kunnen zeggen dat het onder stalking valt bijvoorbeeld als het foto's zijn van jou in je badpak terwijl je in de tuin ligt te zonnen. En dan wordt het natuurlijk weer een heel ander verhaal. Die videocamera is natuurlijk nog wat anders. Die mag je enkel op je eigen eigendom richten (tenzij je uit de losse pols filmt). Maar als ik het goed begreep was dat enkel een vermoeden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wow wat een rare vent! Lijkt me wel een geval van stalken, al vraag ik me af of het wettelijk verboden is dit te doen. Als je in de veronderstelling bent dat je privacy hiermee wordt geschonden zou ik naar de politie stappen. Niet geschoten is altijd mis.

Het beste antwoord

Tja, zaken bijhouden in de vorm van een adressenbestand of een agenda is natuurlijk geen probleem. Maar een heel dossier over je bijhouden is natuurlijk wel wat anders... En als de buur iemand op de hoogte heeft gebracht van het dossier gaat het dus ook niet om een ambtenaar met de bevoegdheid om aan een 'top secret' dossier te werken. Weet je toevallig welk beroep hij wel uitoefent? Journalist misschien?

Een ding is zeker, jij hebt recht op privacy en het feit dat jou buur een dossier over jou bijhoudt brengt jou privacy in gevaar. Behalve de al eerder genoemde mogelijkheden zoals voor journalistieke doeleinden mag hij dit volgens mij dus niet zonder jou medeweten en al helemaal niet zonder jou toestemming. Ook is de grote vraag natuurlijk: waarom doet je buur dit? Als je een dossier over iemand bijhoudt mag dit ook niet zomaar zijn. Daar moet men een goede reden voor hebben.

Zo'n dossier moet jij ook kunnen en mogen inkijken. Maar ik zou het 'm niet zomaar vragen. Want dan heb je achteraf geen bewijzen. Ik zou het hem eens schriftelijk vragen en aangetekend versturen. En er natuurlijk ook aangifte van doen. Mogelijk hangen jou buurman zware boetes boven het hoofd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan is dat een erg misplaatste grap. En dan nog kunnen de flikken dat uitzoeken.
ronron1212
9 jaar geleden
Je kan iemand niet verbieden er een rare hobby op na te houden. Hij doet niets strafbaars.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of het strafbaar is of niet hangt dus af van de details. En dat moeten de flikken dan maar uitzoeken als het slachtoffer een klacht wenst in te dienen.

Andere antwoorden (1)

Als uw buurman u bespied en/of achtervolgd is dit stalking, dit is strafbaar, maar waarschijnlijk valt dit niet onder staling. Een dossier opbouwen is een inbreuk in uw persoonlijke privicy, ik weet niet onder welke wettelijke term dat valt, maar als je het als stalking ziet is de maximale gevangenisstraf 3 jaar of een geldboete in de vierde categorie (20.250 euro).