Mag dat zomaar: 'volwassen christen' als voorwaarde in vacature?

Mag dat zomaar: 'volwassen christen' als voorwaarde in een vacature? Een tijdje geleden aan het rondkijken en kwam deze aparte voorwaarde tegen in combinatie dat je 'bij het team moet passen'. Was sowieso niet geïnteresseerd en ben zelf 'christelijk' opgevoed (zeer passief, doe er nooit iets mee), maar dit is toch duidelijk een verkapte vorm van discriminatie?

2 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
Amadea
2 jaar geleden
Dat is niet zomaar, maar met een duidelijke wens om in het team passend personeel te vinden. Dan begrijpen bijvoorbeeld een agnost en een moslim dat het geen zin heeft om op die vacature te solliciteren.
Thecis
2 jaar geleden
@Amadea
Dat is dus uitsluiten op basis van religie...
Amadea
2 jaar geleden
Net zoals dat gebeurt op basis van leeftijd en afkomst.
LeonardN
2 jaar geleden
@Amadea Of iets GEBEURT is iets anders of iets MAG. Als ergens staat dat "blanke man" of "geen moslims" ipv "volwassen christen" heb je de poppetjes (zeker) aan het dansen. "Net zoals dat gebeurt op basis van leeftijd en afkomst."
Waarvan je toch hoop ik ook weet dat dat niet mag?! Normaliter is het moeilijk te bewijzen dat er tijdens een sollicitatieprocedure gediscrimineerd is, maar als je het in de vacature al zet wordt het natuurlijk makkelijk voor de klagende partij.
"een duidelijke wens om in het team passend personeel te vinden" is niet voldoende reden om op godsdienst te mogen discrimineren. Daarvoor moet je echt kunnen aantonen dat het gaat om meer dan dat. Een kerk mag eisen dat een predikant de bijpassende godsdienst heeft bijvoorbeeld. Diezelfde kerk zal dat niet kunnen eisen voor een schoonmaker, ook niet als het schoonmaak team allemaal christenen zijn.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Christelijke basisscholen stellen christelijke normen, levenswijze etc geregeld in hun vacatures.
Deze kunnen omschreven worden als we verwachten, eisen etc.
Ook logisch; een leerkracht die niet Christelijk is opgevoed, kan wellicht een uitstekende leerkracht zijn, maar niet de christelijke identiteit uitstralen, laat staan bijbrengen.
Dus wordt met team een school team bedoeld, is het antwoord ja, dat mag.

Antwoorden (1)

Nee dat mag niet ZOMAAR. In bepaalde gevallen mag het wel
In de Algemene Wet Gelijke Behandeling (AWGB) is bepaald dat er op grond van godsdienst en levensovertuiging alleen onderscheid mag worden gemaakt, als dit onderscheid wezenlijk, legitiem en gerechtvaardigd is voor het werk van de organisatie.

https://www.legerdesheils.nl/identiteit
"
Mogen jullie deze eis als Leger des Heils zomaar stellen? Is dit geen discriminatie?
Als we andere mensen helpen, doen we dat zonder onderscheid te maken. We helpen iemand ongeacht zijn achtergrond of religie. En als we mensen aannemen, maken we geen onderscheid op grond van politieke gezindheid, ras, geslacht, nationaliteit, geaardheid of burgerlijke staat. Op het punt van godsdienst en levensovertuiging beroepen we ons op de uitzonderingsregel. In de Algemene Wet Gelijke Behandeling (AWGB) is bepaald dat er op grond van godsdienst en levensovertuiging alleen onderscheid mag worden gemaakt, als dit onderscheid wezenlijk, legitiem en gerechtvaardigd is voor het werk van de organisatie. Als het nodig is, toetst het College van de Rechten van de Mens of een organisatie terecht een beroep doet op de uitzonderingsregel. Het Leger des Heils is een paar keer op dit punt gedaagd geweest voor de Commissie Gelijke Behandeling – de voorloper van het College van de Rechten van de Mens – en is daarbij telkens in het gelijk gesteld.
"

Dat is dus wat anders dan dat je 'bij het team moet passen'. Als de bewuste organisatie die die vacature opstelt voor de rechter gedaagd wordt lijkt me de kans dus bijzonder groot dat de rechter daar niet in meegaat. (maar goed verder vertel je ook niet welke organisatie dat is). Vziw gebeurt dit ook vaak bij christelijke scholen.
===
https://www.vgs.nl/kerkgang-verplicht-voor-leraar-christelijke-school/

KERKGANG VERPLICHT VOOR LERAAR CHRISTELIJKE SCHOOL
1 januari 2017 juridisch
Opnieuw bevestigt het College voor de Rechten van de Mens dat een christelijke school van een docent mag eisen meelevend lid van een kerk te zijn. Ook in eerdere oordelen is dit de consistente lijn van het College. In dit artikel worden ze op een rij gezet. Deze oordelen zijn een steun in de rug voor een stevig personeelsbeleid dat past bij de grondslag van uw school.
Toegevoegd op 21 mei 2021 14:57: bron
LeonardN