Wanneer iemand vanwege XTC gebruik (overdosis) vervoerd wordt met de ambulance naar het ziekenhuis voor observatie, wie betaald deze kosten?

Wie betaald de kosten van het de ambulance en wie betaald de kosten die in het ziekenhuis zijn gemaakt? Het zou logisch zijn dat je zelf deze kosten moet betalen omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het innemen van de XTC, echter hoe weet een zorgverzekeraar dat je in het ziekenhuis hebt gelegen vanwege XTC gebruik, mag een ziekenhuis deze informatie doorgeven aan de zorgverzekeraar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zorgverzekering. Net als voor mensen die andere drugs gebruiken, of comazuipen, of zich een hartverknettering vreten, of
zich juist uithongeren.
Of een zelfmoordpoging doen.
Of blessures oplopen door (gevaarlijk) sporten.
Of wat dan ook.

Antwoorden (3)

Je moet het waarschijnlijk zelf betalen, dit is ook afhankelijk van je verzekering, sommigen vergoeden een gedeelte en niet het hele bedrag. Misschien kan je hier wat vinden. http://www.kronika.be/ziekenhuisvervoer. Ik zou het in ieder geval even bij de verzekeraar informeren. En een ziekenhuis mag bij mijn weten geen (medische) informatie doorgeven, dus je zorgverzekeraar weet niet waarvoor je in het ziekenhuis was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen is verplicht een zorgverzekering te hebben en als je weer aanspreekbaar bent, zal je worden gevraagd naar je verzekeraar. Die zorgverzekeraar ontvangt uiteindelijk de rekening. Omdat jij iedere maand premie betaalt is de verzekeraar verplicht om de rekening te betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zorgverzekeraar. Dus jijzelf, en elke Nederlander die premie betaalt.

Pas was er een voorstel om 'comazuipers' de rekening van ambulancevervoer te laten betalen. De minister was daar tegen: een zorgverzekeraar mag niet zomaar bepaalde zorg uitsluiten. Het kan gevaarlijk zijn: als jongeren besluiten om NIET de ambulance te bellen uit angst dat hun vriend later de rekening zal krijgen, of als een stoere knul denkt dat hij er wel tegen kan, en z'n vrienden op het hart drukt om vooral géén hulp in te roepen als hij knock-out gaat, kunnen er doden vallen door zo'n maatregel.

Praktisch lijkt het me ook lastig uitvoerbaar. Stel, we besluiten dat iemand die vanwege XTC-gebruik moet worden opgenomen, zelf betaalt. Geldt dat dan ook wanneer iemand heel gevoelig is voor groepsdruk, en onder druk gezet werd? En wat als die persoon zo gevoelig is voor groepsdruk omdat hij een verstandelijke beperking heeft? Een vraag is ook waar de grens ligt voor andere kosten: als bij een overdosis iemand zelf moet betalen, wat dan als iemand ziek wordt door onzuivere pillen? Of bij een overdosis als zelfmoordpoging? Of als ik niet uitkijk bij het oversteken? Als iemand gevaarlijke sporten doet? En wat bij een roker, die longemfyseem en extra zuurstof nodig heeft? Of de medische kosten van een kind met een erfelijke aandoening, waarbij de ouders wisten dat de aandoening in de familie zat?

Je voelt vast wel aan: er zijn meer dingen waar we zelf in elk geval deels voor verantwoordelijk zijn, maar de grens tussen wat echt 'schuld' is, is vager. De zorgverzekering vergoed noodzakelijke medische zorg, en zeker als iemand in levensgevaar is, mag hem die zorg nooit worden onthouden.

De zorgverzekeraar mag verder géén inzage hebben in je medisch dossier. Maar bepaalde dingen zijn wel bekend natuurlijk, soms zie je het aan de rekening. Maar het is niet altijd precies te achterhalen. Een ziekenhuis declareert een bepaalde DBC, de 'diagnose behandel combinatie'. Daar zit alle zorg bij in die gemiddeld genomen nodig is bij een bepaalde diagnose. In dit geval zal een DBC voor interne geneeskunde worden gebruikt, en dat zou zomaar iets kunnen zijn als "klinische behandeling voor overige aandoeningen door gebruik van middelen". Let wel: ik heb echt geen idee van hoe de werkelijke DBC eruit zal zien in dit geval, maar in lang niet alle gevallen weet de verzekering exact waarvoor een patiënt opgenomen is geweest. Laat staan dat ze weten wat de oorzaak van die aandoening is geweest.