Mag je politie filmen?

Ik zie sommige jongeren zomaar de politie filmen. Ook op het nieuws zie je privéfilmpjes waar de politie weleens op staat. Mag dat zomaar? Is dat niet verboden/strafbaar?

3 jaar geleden
in: Wetgeving
6.9K

Het beste antwoord

Je mag de politie filmen – ook als ze dit niet willen. Een filmpje kan bewijzen hoe de politie zich gedragen heeft en wat jijzelf deed of zei.

Deze opnames publiceren is een ander verhaal. Dan kunnen agenten hun portretrecht inroepen. Dit wil niet zeggen dat je de foto of video niet mag publiceren, je moet de agent alleen onherkenbaar maken.
De rechter zal in elk individueel geval een belangenafweging moeten maken tussen enerzijds het belang van de vrijheid van meningsuiting, dat beschermd wordt door artikel 7 van de Grondwet en artikel 10 van het EVRM, en anderzijds het belang van de betrokkene bij bescherming van zijn of haar persoonlijke levenssfeer, verankerd in artikel 10 Grondwet en artikel 8 EVRM.
Uit de jurisprudentie blijkt dat één van de uitgangspunten bij de bovengenoemde belangenafweging is dat ‘publieke personen’ die in het kader van een onderwerp van maatschappelijk belang in het openbaar hun werkzaamheden uitvoeren, zoals politieambtenaren, een grotere inbreuk op hun persoonlijke levenssfeer moeten toestaan dan privépersonen. Zo heeft het gerechtshof Arnhem bijvoorbeeld in een rechtszaak uit 2005 geoordeeld over het fotograferen van agenten gedurende hun beroepsuitoefening: “Voorts moeten ambtenaren die in het kader van een dergelijk onderwerp in het openbaar in de uitoefening van hun functie optreden, als public figures meer kritiek en een grotere inbreuk op hun persoonlijke levenssfeer toestaan dan privépersonen.”
In deze zaak werd een man vrijgesproken die politieambtenaren fotografeerde terwijl zij flitscontroles uitvoerden. De foto’s kwamen terecht op de website www.flitsservice.nl, wat volgens de agenten een schending was van hun portretrecht. Het gerechtshof oordeelde dat er wel degelijk verslag gedaan mag worden van de activiteiten van de politie. In hoeverre hier foto’s voor nodig zijn “is een journalistieke beslissing waarin de rechter in beginsel niet dient te treden.”
Toegevoegd op 16 april 2021 14:59: bron
SimonV
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Als de politie niet wil dat ze wordt gefilmd, kan ze je (in de openbare ruimte) ook opdragen weg te gaan. Zo'n verzoek dien je dan toch wel op te volgen, ook al kan je dan niet meer (verder) filmen!
SentWierda
3 jaar geleden
Het antwoord is iets te simplistisch.
Er is wel degelijk onderscheid tussen activiteiten van filmende jongeren en van filmende journalisten.
Artikel 10 EVRM gaat met name over de vrijheid van nieuwsgaring. Daar zijn journalisten mee bezig - maar filmende jongeren niet.
De rechter zal vooral ook kijken naar de hoedanigheid van degene die opnamen heeft gemaakt: een (willekeurige/toevallige) filmende toeschouwer, een filmende demonstrant/relschopper, een journalist met een politieperskaart (die ook om de nek gehangen kan worden: de zogenoemde rellenkaart).
Bron: Recht & Journalistiek, 2020.