Wat moet je doen als je aansprakelijk wordt gesteld voor schade huurfietsen zonder huurovereenkomst?

Mijn man en ik hebben tijdens een weekendje weg op een vakantiepark, elektrische huurfietsen gehuurd. Mijn man kreeg na de betaling de sleutels voor de fietsen mee zonder huurovereenkomst en zonder dat er iemand mee ging voor huurinspectie. De fietsen stonden allemaal buiten op een rij en de opladers waren onder de snelbinders bevestigd. We zagen dat de fietsen al eerder gebruikt waren vanwege enkele krassen her en der. Bij terugkomst hebben we de fietsen weer in de rij geplaatst en hebben de sleutels weer ingeleverd. Een dag later werden wij gebeld en aansprakelijk gesteld voor de vele uiteenlopende schades aan beide (volgens hun spiksplinternieuwe) fietsen. Wij zijn een stel van middelbare leeftijd en gaan altijd superzuinig met spullen om, maar we waren hier behoorlijk verbolgen onder en erg beledigd. Kan dit zomaar? Wij hebben nooit iets getekend en zelf gaan ze niet zorgvuldig met hun spullen om, zo'n fiets kan immers buiten makkelijk omwaaien.
Wat zijn onze rechten en wat moeten we doen? Wij hebben zeker al deze verschillende schades NIET veroorzaakt en hebben sterk het gevoel dat ze ons een oor willen aan naaien.

3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
ronron1212
3 jaar geleden
Heb je wel of niet een schade veroorzaakt?
TineB
3 jaar geleden
Nee, wij hebben geen enkele schade veroorzaakt, daarom voelen wij ons vreselijk beledigd hierover. We hebben gewoon gefietst, meer niet
Thecis
3 jaar geleden
Er is geen inspectie vooraf geweest, geen inspectie achteraf. Er is dus niet vast te stellen waar de schade vandaan komt. Er is immers niet een document (door beide partijen ondertekend) waarop de status van het voertuig vóór huur bekend was (zoals je bijna altijd ziet wanneer je een auto huurt). Kortom hun woord tegen het uwe. Er is geen bewijslast, geen onderbouwing. Juridisch geen poot om op te staan. Dit aangeven in een (aangetekende) brief. En aangeven dat als het bedrijf hiermee doorgaat dat de tegeneis o.a. gaat zijn dat zij jullie juridische kosten gaan betalen.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Ik zou ook ontzettend kwaad worden. En ik zou niet reageren. Als dat bedrijf belt, niet opnemen. Laat ze er lekker inzakken.

Antwoorden (2)

Als er geen huurovereenkomst is, kan de eigenaar nooit bewijzen dat U deze fietsen gebruikt hebt. Dit is een manier om op een slinkse wijze schade te verhalen op welwillenden.
Verder niet op reageren, ze hebben geen poot om op te staan.
jc54
3 jaar geleden
Tuurlijk was er een huurovereenkomst. Nergens in de wet staat dat dat perse op papier moet zijn gezet. En je ontkent ook niet dat je de fietsen had gehuurd, begrijp ik.
Nu de verhuurder beweert dat je de fietsen hebt beschadigd, en jij ontkent dat, ligt de bal bij hem om dat te bewijzen of ten minste aannemelijk te maken.
Ik zou hem een brief schrijven waarin je hem nogmaals bedankt, omdat het fijne fietsen waren die je van hem mocht gebruiken. Maar dat hij zich wat eventuele schade betreft toch echt moet vergissen, want je bent zorgvuldig met de spullen omgegaan. En dat je van mening bent dat het misverstand hiermee volledig uit de wereld is.
En op eventuele volgende berichten van hem niet meer te reageren.
teusvh