moeten wij delen in de kosten van het verwijderen van een boom?

Onze buurman geeft aan overlast te ondervinden van twee van onze bomen. Zijn goten zijn verstopt en de bomen verhinderen een goede droging van zijn rieten dak.

De bomen staan er al langer dan 20 jaar en staan twee meter van de erfgrens. Wij hebben gezegd dat hij de bomen mag verwijderen mits hij hier de kosten voor draagt en zorgt voorpassende vervanging. De buurman vindt echter dat wij in de kosten moeten delen, het zijn tenslotte onze bomen die voor overlast zorgen en hij vindt dat hij hier niet alleen voor de kosten hoeft op te draaien.

Ik vindt het pijnlijk om zo een grote boom te moeten kappen maar ben hiertoe bereid omwille van de lieve vrede. Wettelijk heeft hij geen grond dus ik vindt het te ver voeren om dan ook te delen in de kosten voor het verwijderen. Of heeft mijn buurman een punt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
4.3K
Inekez1
6 jaar geleden
Dat hangt ook nog wel af van het soort bomen en de hoeveelheid overlast die ze geven. Ook bomen die wettelijk mogen staan waar ze staan kunnen onrechtmatige hinder veroorzaken. Vaak gebeurt dat juist als ze oud en groot zijn geworden en dus na ruim 20 jaar. In geval van echte aantoonbare onrechtmatige hinder (onmogelijk te bepalen van achter een computer) is het zo dat de eigenaar van de boom de kosten voor verwijdering of drastische snoei op zich moet nemen en niet de buurman die er last van heeft. In dat geval zou een verdeling van de kosten in het voordeel zijn van de eigenaar van de boom.
Antoni
6 jaar geleden
Enigszins buiten de vraag: Ik vraag me af of volledig verwijderen van de boom per se nodig is om de problemen op te lossen. Is drastisch snoeien van de takken niet voldoende?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dag Antoni, dit hebben wij aangeboden maar de buurman gaat hier niet mee akkoord.
paulus811
6 jaar geleden
De buurman is niet in de positie om ergens mee akkoord te gaan. Ik vind overigens wel dat je zelf voor vervanging moet zorgen, je kunt het ook overdrijven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vervanging?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja Mr Tomaat, vervanging. Hij wil iets verwijderen dat er rechtmatig staat en waar ik op gesteld ben. Als ik akkoord ga om de bomen te verwijderen heb ik geen schaduw, geen privacy en zit ik tegen een kaalslag aan te kijken. Ik wil dan graag vervanging door een boom waar mijn buurman geen hinder van ondervindt. Vandaar vervanging.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ah, lees het nu pas in je vraag. Wat jullie beide aan het doen zijn is een beetje vreemd. Kijk als het jullie het onder een biertje zo afspreken waarbij jullie zelf steeds wat aandragen: Ik haal de bomen zelf wel weg; OK cool zet ik er wel wat voor terug! Ok leuk opgelost!. Dan kan je alles verzinnen, nu zijn jullie zonder dat het moet allerlei dingen van elkaar aan het eisen. De buurman kan hoogstens eisen dat jij de boel zo verzorgt dat hij er geen hinder van ondervindt. Dat houdt in de praktijk in dat jij moet kappen. Hoe ver je dat moet doen is moeilijk te bepalen (vanuit hier, maar eigenlijk ook vanuit jouw en de visie van de buurman). Maar maak even foto's van de situatie nu zodat je bewijs hebt. Daarna ga je snoeien (bespreek dat ook goed met de buurman, zeker als je dat deels op zijn erf moet doen). Daarna maak je weer een foto (zodat je wederom bewijs hebt van jouw prestatie). Dat is gewoon de normale gang van zaken. Als de buurman dat plan weigert is hij degene die meer wil dan hij kan eisen. Eisen dat een boom weggehaald wordt omdat hij last heeft van de overhangende takken kan niet. Wat je overigens ook even moet uitzoeken is, of je uberhaupt wel mag kappen. In sommige gemeentes mag dat niet eens.
https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/koopwoning/kapvergunning

Antwoorden (1)

Nee je hoeft de boom helemaal niet te verwijderen. Als de buurman wil dat de boom gekapt wordt heeft hij niets om op te staan. Als jij al een handreiking doet om hem de bomen te laten verwijderen heeft hij verder dus ook geen grond om te eisen dat jij ervoor gaat betalen.

http://www.tuinen.nl/bomen-op-de-erfgrens
+20 jaar
>2 meter

Toegevoegd na 13 uur:
Je zou in mijn ogen gewoon de overhangende takken moeten snoeien net zolang ze geen overlast meer veroorzaken:

" Overhangende takken en doorschietende wortels
Bij overhangende takken raadt de website www.juridischloket.nl aan om de volgende stappen te ondernemen:
‘Vraag aan uw buren of zij willen snoeien.’
‘Stuur een brief naar uw buren.’
‘Haal de takken zelf weg.‘Volgens artikel 5:42 uit het Burgerlijk Wetboek (BW) mag een boom niet binnen twee meter van de erfgrens staan. Indien dit wel het geval is, kan een buurman eisen dat je de boom verwijdert. Doe je dat niet, dan kan hij naar de rechter stappen en om verwijdering te eisen.’
Van Zinderen: ‘In artikel 5:44 BW staat inderdaad dat je zelf takken weg mag halen, nadat je eerst je buren hebt gewaarschuwd. Een misverstand is echter dat mensen denken dat overhangende takken pas verboden zijn als ze overlast veroorzaken, maar dat staat nergens letterlijk in de wet. Uitgangspunt is artikel 5:37, waarin staat je eigenaren van andere erven geen onrechtmatige hinder toe mag brengen.’
‘Nog een misverstand is dat mensen vaak denken dat overhangende takken kunnen ‘verjaren’. Maar het begrip ‘verjaring’ geldt alleen voor het artikel over de twee meter-grens, zoals we net al zagen.’ "