In eigen huis ben je bazin en meesteres...zou je denken.Mag ik dan ook naakt rondlopen in mijn eigen huis?

Wij,mijn partner en ik,lopen graag naakt door het huis.Geen probleem zou je zeggen,maar ik heb gehoord dat mensen die daar aanstoot aan geven,mij kunnen "aanklagen" wegens naaktloperij.Klopt dit?
Nu kunnen jullie wel zeggen...sluit de gordijnen,maar wie gaat er overdag binnen zitten met de gordijnen dicht?

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik heb een soort houten rolluikjes voor de raam hangen,waardoor ik wel naar buiten kan kijken,maar van buitenaf niet naar binnen.Wil je toch naar binnen kunnen kijken,moet je met de neus tegen de raam aan gaan staan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
19K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja kan ook vitrage ophangen waardoor je niet naar binnen kan kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is "aanstoot aan nemen"..... Sorry dat ik het verbeter, maar wat je schrijft staat in dit verband erg gek. Iemand die anderen ergert "geeft" aanstoot en 'n mens die zich ergert "neemt " aanstoot daaraan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Iemand die anderen irriteert' en een 'mens dat zich ergert' zou juist zijn geweest in jouw stukje Zondag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kom je daar nou bij? Er zijn hier 2 begrippen: 1. ergeren, 2. zich ergeren. Iemand ergeren = iemand irriteren (of pesten) en zich aan iemand ergeren = dat iemand je irriteert (oftewel gepest worden). Als je me niet gelooft, kijk dan eens in een woordenboek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, ik vergis me. Op de een of andere manier had ik het in mijn hoofd zitten dat ergeren niet overgankelijk kan zijn. Dus dat 'ik erger ...' in de zin dat ik irritaties oproep bij ... niet zou kunnen, maar dat dat dan irriteer zou moeten zijn of dat ... zich ergert aan mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zucht...:(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zucht…:( Want?

Het beste antwoord

Jammer genoeg klopt het inderdaad. Een tijdje terug is er ook echt iemand voor aangeklaagd. Het punt is dat plekken waar je naakt bent in Nederland niet vanaf de openbare weg zichtbaar mogen zijn.

Zelf denk ik: als je niet wilt zien wat er in mijn huis gebeurt, kijk dan niet naar binnen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
H
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je weleens gehoord van spelende kinderen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bedoel ik dus.Ik heb houten gordijntjes voor de raam hangen.Ik kan wél naar buiten kijken,maar andersom niet,tenzij je blijft staan of tegen het raam gaat staan en echt gluurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk heb ik wel eens gehoord van spelende kinderen. Wat is je punt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spelende kinderen hoort toch wel geleerd te zijn dat het niet netjes is om bij anderen naar binnen te gluren. Sterker nog ik zou er wat voor voelen om mensen die bewust naar binnen staan te gluren, of het nu kinderen zijn of niet, waarop vervolgens een aanklacht i.v.m. naaktloperij volgt zelf aan te pakken voor bespieden, dat mag namelijk ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies. Als dat kind oud genoeg is om zonder toezicht buiten te spelen, is het ook oud genoeg om opgevoed te zijn om niet bij mensen naar binnen te gluren. Gluurt zo'n kind dan tóch naar binnen: zo teer is zo'n kinderzieltje ook weer niet dat het onherstelbaar beschadigd zal raken van het beeld van SuzyQ die in haar blootje een kopje thee zit te drinken op de bank.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:) Mocht het kinderzieltje nu wel zo teer blijken te zijn dan kun je altijd nog een RIAGG verzoeken een dependance te openen in de buurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, speciaal voor blotesuzyqslachtoffers! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zal wel wat loslopen vermoed ik, de meeste kinderen hebben denk ik hun ouders of broertjes of zusjes ook wel eens zonder kleren gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kom ik van een andere planeet ofsj0w
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo?

Andere antwoorden (9)

Naakt lopen in huis doet iedereen, maar vaak alleen in de badkamer of in de slaapkamer als de gordijnen dicht zijn. Ik kan me voorstellen dat als je naakt in huis loopt terwijl de hele buurt je kan zien dat dat inderdaad aanstootgevend is voor anderen. Natuurlijk mag je in huis alles doen wat je wil zolang je er maar voor zorgt dat je niets illegaals doet of iets doet waar anderen last van hebben. Je mag bijvoorbeeld ook best je radio aanhebben, maar niet zo hard dat je buren niet kunnen slapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou zonder de gordijnen te sluiten je toch min of meer onzichtbaar door je eigen huis kunnen bewegen.
Hoe je dat oplost kan je zelf bedenken.
Aanstoot geven is bij de wet verboden, discreet naakt rondlopen in je eigen huis niet.
Als mensen er moeite voor moeten doen om jullie dan te zien dan is het hun eigen schuld.
Doe je er zelf geen moeite voor om enigzins discreet rond te lopen dan ben je geen voorstander van naakt lopen maar exibitionist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eens bij deze vraag, hij is al eerder geweest.
Verder zou ik je goede vitrage adviseren of een 'huisje op d'n buiten'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat klopt.

Je mag wel naakt in huis rondlopen zolang dat maar niet zichtbaar is voor je medemens die buiten jouw woning vertoeft.

Je kunt er zelfs een fikse boete voor krijgen.
Met reden" schending van de openbare eerbaarheid"

Als je de gordijnen niet dicht wilt houden overdag kun je overwegen zo'n plakstrip te kopen voor een gedeelte van je raam.
Die maakt een gedeelte van je ruit ondoorzichtig zonder echt het licht buiten te lsuiten.
Check vanaf de straatkant even welke hoogte die zou moeten hebben.

Heb ik ook gedaan. Iemand die nu naar binnen wil kijken zal er echt een opstapje bij moeten pakken.. Dan wordt het gluren .. en krijgt de gluurder de boete, niet ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met die houten rolluikjes/gordijntjes zit jij veilig - juridisch dan.

Niemand kan, zonder moeite te doen, zien dat jij in huis rondloopt, laat staan dat je naakt rondloopt. Niemand kan je dus beschuldigen van aanstootgevend gedrag. Er is dus geen enkel probleem.

Het enig mogelijke probleem is dat jij je begluurd kunt voelen als er daadwerkelijk buurjochies gaan staan gluren. Da's voor jou niet fijn. Maar puur juridisch gezien zitten *zij* dan fout, en jij dus niet.
Cryofiel
14 jaar geleden
Wij doen dat ook regelmatig, maar meestal 's avonds met een kaarsje aan en de de rolgordijnen gesloten. Wij vinden het niet fijn om bespied te worden. Zet het kaarsje wel tussen het gordijn en je zelf, anders krijg je schaduwen op het gordijn. Ik heb dat wel eens bij mijn overburen gezien en ik had de indruk dat ze dat niet wisten. Dus heb ik een anoniem briefje bij hen in de bus gestopt en daarna hebben we het nooit meer waargenomen.
In huis (welk huis dan ook) mag je de hele dag naakt zijn. Je mag echter geen aanstoot geven volgens de wet, dus raad ik je aan je houten rolluikjes te sluiten. Dat moet voldoende zijn lijkt me.
ps. vergeet de verwarming niet een graadje hoger te zetten, dat verhoogt de vreugde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mag gewoon alleen moet de situatie niet zo zijn dat een buitenstaander verplicht is het waar te nemen, dus naakt lopen zonder gordijnen voor het raam en alle lampen aan. Als de gluurder moeite moet doen om te gluren, door b.v op een trap te gaan staan of door de zijkant van de gordijnen te kijken kan hij zelfs strafbaar zijn omdat in veel apv's zoals die van Eindhoven staat.

Artikel 2.4.13 Bespieden van personen
1. Het is verboden zich in de nabijheid van een persoon dan wel van een gebouw,woonwagen of woonschip op te houden met de kennelijke bedoeling deze persoon dan wel een zich in dit gebouw, deze woonwagen of dit woonschip bevindende persoon, te bespieden.
2. Het is verboden door middel van een verrekijker, telescoop, telelens of andere optische instrumenten een zich in een gebouw, woonwagen of woonschip
bevindende persoon te bespieden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De man waarover het ging zat te masturberen voor het raam, duidelijk met doel gezien te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zal een ander geval zijn. Ik bedoel een incident in Amersfoort waar een man een boete kreeg voor 'schennis van de openbare eerbaarheid' in zijn eigen huis. Van masturberen voor het raam was géén sprake. http://www.depers.nl/opmerkelijk/312305/Bon-voor-naaktlopen-in-eigen-huis.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was waarschijnlijk dezelfde man, maar een andere keer. Huij is drie keer gepakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom moet het zo nodig dezelfde man zijn? In het bericht staat trouwens niet dat hij drie keer is gepakt, maar dat het volgens degene die de politie belde de derde keer was dat hij naakt was in zijn eigen huis.
Doe maar lekker, het is je eigen domein. Zo lang jij niemand provoceert moet iedereen je met rust laten.