als peter r. de vries boete moet betalen krijgt koos h. dan dat geld?

waar gaat dan het geld heen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Volgens Peter zelf in SBS shownieuws komt het inderdaad bij Koos terecht, die kan het claimen. Peter hoopt dat de familie van de slachtoffers er dan gelijk beslag op laten leggen voor smartegeld. Koos moet dus zelf in actie komen wil hij het geld krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Naar de staat natuurlijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is niet vergelijkbaar met een boete die we krijgen omdat we door roodlicht rijden, aangezien het daar om het strafrecht gaat en dit is een zaak tussen civiele partijen.
Ik durf dus ook niet met zekerheid te zeggen of dit geld niet naar Koos H. gaat, als schadevergoeding of naar te staat omdat de rechter een uitspraak heeft gedaan, een boete is opgelegd wanneer SBS zich daar niet aan houdt.

Het zou heel goed kunnen dat het wel naar H gaat. Maar 100% zeker weten doe ik het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De dwangsom, eenmaal verbeurd, komt ten volle toe aan de partij die de veroordeling heeft verkregen. Dit is dus Koos h.

Toegevoegd na 1 minuut:
Volgens art 611c Rv
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens nu.nl:
"De rechtbank stelde in de uitspraak vrijdag een dwangsom vast van 15.000 euro voor zowel SBS en Endemol als de beelden toch worden uitgezonden. Nu dat is gebeurd, is het aan Koos H. om in actie te komen.

De rechtbank komt niet zelf in actie. De Vries: ''De mogelijke consequenties zijn ons duidelijk, maar we hebben het ervoor over.''

http://www.nu.nl/binnenland/2223457/peter-r-vries-zendt-beelden-koos-h-toch.html

Hieruit trek ik de conclusie dat het niet in de staatskas komt (anders had de rechterlijke macht zelf wel actie ondernomen), maar bij Koos H (en zijn advocaten, die zullen er zeker ook wel een groot deel van afsnoepen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie linkje:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/6511230/__Uitzending_De_Vries_kassa_voor_Koos_H.__.html?p=7,1

Koos H. kan dus met het vonnis in de hand geld gaan claimen bij Peter.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
volgens peter r de vries in p en witteman gaat het geld eerst naar de advocaten van koos h en de rest is van hem