Mag een makelaar een liefdesrelatie beginnen met zijn client?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
tinus1969
8 jaar geleden
Ik weet niet of het officieel niet mag (en wat de NVM of VBO normen daarover zeggen), maar helemaal netjes is het niet.
Als je eenmaal een relatie begint, lijkt het me verstandig niet langer namens iemand makelaar te zijn.
ronron1212
8 jaar geleden
Wat zou het probleem dan zijn als ze een relatie beginnen. Het is trouwens gewoon normaal als mensen een relatie beginnen zolang ze beide volwassen zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom kan je als makelaar niet iemand z'n huis verkopen als je op diegene verliefd zou zijn maakt echt geen verschil hoor
Erna55
8 jaar geleden
Ben je zelf de makelaar of de client ?
Wanneer je de makelaar bent : maakt je verliefdheid dat je de verkoopprijs van een huis anders inschat ? Bij een te hoge prijs is de client de dupe, bij een te lage prijs ook. Blijf reëel.
Ben je de client : waar ben je bang voor , een te hoge of te lage inschatting van je huis ?
Meestal is de zakelijke relatie van beperkte duur. Wanneer het huis verkocht is dan zijn er twee verliefde volwassenen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Neen, alleen als zijn vrouw het ook goedvindt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je zelf niet degene bent die de liefdesrelatie heeft, adviseer ik: "nergens mee bemoeien", het is een kwestie tussen die twee personen.

Antwoorden (2)

Dit kan gebeuren...en daar zal wel geen bezwaar tegen zijn.
fremar
8 jaar geleden
Ik zou als makelaar toch even de beroepsgroep consulteren. Als je lid bent van de NVM (nederlandse vereniging van makelaars) dan dien je je aan de erecode te houden. Ik denk dat je relatie strijdig kan zijn bij punt 1 ( onafhankelijkheid) en punt 6 ( geen direct of indirect belang).

Toegevoegd na 2 minuten:
https://www.nvm.nl/nl-nl/over_nvm/nvm_lidmaatschap/erecode.aspx
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
Erecode: "onafhankelijk van anderen "-> alleen afhankelijk van de cliënt dus. Dat is hier zeker het geval! Direct belang:
"Zij voorkomen betrokken te raken in een verstrengeling van belangen." Dat is hier ook niet het geval: alleen het belang van de cliënt staat nog steeds (nu nog meer) voorop!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@simonv Zoals altijd zit het probleem niet in het "aan" , maar in het "uit" .
je kunt een hoop problemen voorkomen als je de nvm consulteert.