Wie erft welk aandeel van de nalatenschap?

Celeste overlijdt, haar ouders: René en Maxime zijn nog in leven, Celeste heeft 1 broer Fréderic. Wie erft nu welk aandeel en wat zou het toepasselijk wetsartikel zijn ?
In de bijlage nog een foto voor de verduidelijking.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
LeonardN
5 jaar geleden
https://wetten.overheid.nl/BWBR0002761/2018-09-19#Boek4_Titeldeel2 Burgerlijk Wetboek Boek 4
Titel 2. Erfopvolging bij versterf
Artikel 10
1 De wet roept tot een nalatenschap als erfgenamen uit eigen hoofde achtereenvolgens:
b. de ouders van de erflater tezamen met diens broers en zusters; Artikel 11
1 Degenen die tezamen uit eigen hoofde tot een nalatenschap worden geroepen, erven voor gelijke delen. In dit geval dus eenderde deel.

Antwoorden (2)

Als er geen testament is en het zou om de Nederlandse situatie gaan dan krijgt ieder 1/3 deel: Rene, Maxime en Frederic.
Computoon
5 jaar geleden
Zonder testament wordt het gelijk verdeeld over 3 personen, waardoor iedereen 1/3 erft.
Indien er meerder broers of zussen zijn, krijgen de ouders elk 1/4 deel.
Het andere deel 1/2 wordt dan verdeeld over de overige broers en zussen.
Ik voeg een foto toe van het artikel
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
PJJMulder, dat is juist, de ouders krijgen in zo'n situatie elk een1/4 deel
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De foto is op mijn PC erg onduidelijk, maar het is het artikel 11 lid 3 Burgerlijk Wetboek Boek 4
https://wetten.overheid.nl/BWBR0002761/2018-09-19#Boek4_Titeldeel2_Artikel11
LeonardN
5 jaar geleden
+
Bij 2 of meer broers/zussen krijgen de ouders inderdaad ieder 1/4 deel (maar nooit minder)
Bij het gevraagde voorbeeld 2 ouders en 1 kind krijgen deze inderdaad 1/3de deel