Is een mondelingen winkel verbod rechtsgeldig?

Ik had wat onenigheid met een medewerker en beveiliging kwam er tussen, echter heb ik niks strafbaars gedaan, maar kreeg wel een mondelinge winkelverbod voor het hele winkelcentrum. Ik heb geen gegevens gedeeld, en me mondkapje zat ten alle tijd op me gezicht, kunnen ze iets doen als ik weer terug kom maar dat winkelcentrum?

3 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
SentWierda
3 jaar geleden
Voor een beter begrip van de zaak is iets meer informatie toch wel nodig.
Bijvoorbeeld of dit de eerste onenigheid was of dat er al iets aan is voorafgegaan.
En waarover deze onenigheid ging; had het met corona te maken?
popeye
3 jaar geleden
@sentWierda wat er is voorgevallen is niet echt van belang ofzo, in iedergeval staat het los van de corona regels. Maar goed als je het wilt weten, ik was er niet van gediend dat de medewerker onbeleefd was en geen hallo kon zei en heel erg bot reageerde op alles, want dat hoeft een klant niet te pikken.

Antwoorden (1)

Een ondernemer/manager heeft (helaas) het recht om elke willekeurige persoon een winkelverbod op te leggen in zijn winkel. Een reden hiervoor is in principe niet nodig, met andere woorden: de winkel hoeft niet eens met bewijs te komen of een goed verhaal waarom jij voortaan een winkelverbod hebt.
Dat jij in het hele winkelcentrum mag komen, lijkt me raar maar en ik weet niet zeker hoe dat precies zit. Als een winkelier jou voor zijn winkel een verbod oplegt, en verder niks te zeggen heeft over de 'wereld' daarbuiten (het winkelcentrum), dan lijkt het me niet geldig en kan het best zo zijn dat die winkelier u wilt afschrikken of intimideren.

Dus: over het winkelverbod, dat weet ik zeker. Over het verbod voor het betreden van het winkelcentrum in het algemeen, weet ik niet zeker.
Het kan overigens ook nog eens zo zijn dat het winkelcentrum geen privé eigendom is, maar gewoon een openbare ruimte. In dat geval lijkt het me al helemaal zo dat u wél gewoon in het winkelcentrum mag komen (en andere winkels mag bezoeken), maar niet in die specifieke winkel waar u een winkelverbod heeft.

Voor het overtreden van een winkelverbod krijgt u een boete. Er is dan ook meteen bewijs tégen u, want u staat ongetwijfeld op camera.
De zin "Dat jij in het hele winkelcentrum mag komen, lijkt me raar maar......" moet zijn: "Dat je in het hele winkelcentrum NIET meer mag komen, lijkt me raar maar......".
Ik heb even op internet gekeken, en ja: een mondeling winkelverbod is geldig.

https://www.politie.nl/themas/ondernemers.html#alinea-title-hoe-kan-ik-iemand-een-winkelverbod-opleggen

Over het verbod voor het winkelcentrum weet ik dus niet zeker.
Toegevoegd op 26 maart 2021 16:35: tekst
3 jaar geleden
TurfGraver
3 jaar geleden
Kan een afspraak van winkeliers van wunkelcentrum zijn dat al 1 een verbod geeft allen mee doen.
popeye
3 jaar geleden
@JanTerh12 als ik zeg dat ik van dat verbod niks af weet en niks zwart op wit heb ontvangen waar ik wel en niet mag komen etc en hun mijn gegevens niet hebben? ik droeg ook tevens een mondkapje en een pet.
TurfGraver
3 jaar geleden
@popeye, je hoeft iik geen bewijs te hebben.
Als zij je herkennen kunnen ze je weigeren, zo niet heb je geluk.