Is een verborgen camera hebben strafbaar?

Is een verborgen camera hebben strafbaar, laat staan het gebruiken. Ik bedoel enkel het hebben.

3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
TurfGraver
3 jaar geleden
Wat is een verborgen camera?
alexf52889
3 jaar geleden
Turfgraver, een camera die niet zichtbaar is...
TurfGraver
3 jaar geleden
Dat is mijn camera in de la ook.
alexf52889
3 jaar geleden
Laat ik het anders zeggen, een hele kleine camera, die je kunt verstoppen
Computoon
3 jaar geleden
Laat ik een zelfbedachte definitie geven: een camera die een ander niet of nauwelijks kan zien, mogelijk ook een camera die onderdeel is van een voorwerp dat op zichzelf zelf geen camera is maar waarmee de gebruiker wel geluids- en beeldopnamen kan maken van derden zonder dat zij dit weten of kunnen bemerken. Als regel is het gebruik van zo'n camera illegaal.
TurfGraver
3 jaar geleden
Geen probleem. Het is wat je er mee doet.

Het beste antwoord

Het hebben niet, het gebruiken in beginsel wel. Dan dient zich de vraag aan: waarom schaft iemand iets aan dat niet gebruikt mag worden?

"Wanneer is gebruik van een verborgen camera toegestaan?
In het Wetboek van Strafrecht is bepaald dat het maken van opnames met verborgen opname-apparatuur niet is toegestaan. In het civiel recht kan het gebruik van een verborgen camera aangemerkt worden als onrechtmatige daad. Zowel bij de strafrechtelijke als civielrechtelijk beoordeling of het gebruik een overtreding/misdrijf dan wel een onrechtmatige daad oplevert, dient de rechter te beoordelen of er een zwaarwichtig belang aanwezig is voor dergelijk gebruik. Bij journalisten gaat het dan om het belang van vrije nieuwsgaring die zonder het gebruik van een verborgen camera niet mogelijk was.

Maar dit betekent nog niet dat ieder journalistiek gebruik van verborgen opnameapparatuur toelaatbaar is. Als het doel van het maken van opnamen met verborgen camera is om onrechtmatige praktijken te bewijzen terwijl dit ook op een andere legale wijze kan worden gedaan, dan is het gebruik van een verborgen camera onrechtmatig."
Computoon
3 jaar geleden
alexf52889
3 jaar geleden
Kortom, het hebben mag, het gebruiken niet altijd?
Computoon
3 jaar geleden
Een winkel in dit soort spullen omschrijft het als volgt: "Wij krijgen veel vragen van onze klanten of deze producten wel wettelijk toegestaan zijn. Het antwoord daarop is ja, maar er zijn wel duidelijke regels aan verbonden. Geluidsopnames mag je alleen maken van gesprekken waar je zelf aan deelneemt. De regels voor video opnames zijn strenger. Je mag alleen gebruik maken van een verborgen camera als het duidelijk aantoonbaar is dat er geen andere manier is om aan bewijsmateriaal te komen. De opnames mogen echter nooit gepubliceerd worden, omdat dit schending van de privacy is."
Computoon
3 jaar geleden
Je schrijft: "het gebruiken mag niet altijd". Nee, uitgangspunt is dat het gebruiken verboden is. Maar in omstandigheden kan een rechter bij de beoordeling van een zaak oordelen dat er sprake was van een zwaarwichtig belang voor het gebruik.
Zie mijn antwoord: "Zowel bij de strafrechtelijke als civielrechtelijk beoordeling of het gebruik een overtreding/misdrijf dan wel een onrechtmatige daad oplevert, dient de rechter te beoordelen of er een zwaarwichtig belang aanwezig is voor dergelijk gebruik."
Computoon
3 jaar geleden
Het plaatsen van de camera op zich is al strafbaar.
Uit het Wetboek van Strafrecht, artikel139d:
"Met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die met het oogmerk dat daardoor een gesprek, telecommunicatie of andere gegevensoverdracht of andere gegevensverwerking door een geautomatiseerd werk wederrechtelijk wordt afgeluisterd, afgetapt of opgenomen, een technisch hulpmiddel op een bepaalde plaats aanwezig doet zijn"

Andere antwoorden (1)

Nee, je mag een camera verbergen, dus het is niet verboden en niet strafbaar.
jc54