Zijn ouders die hun kind buitenlaten tijdens de avondklok, strafbaar?

Ben je als ouder verplicht om je kind binnen te houden na 21:00? Hier en daar lopen clusters thuiswonende jongeren gewoon op straat rond. Valt dit onder de verantwoordelijkheid van de ouders en kunnen zij daar een boete voor krijgen?

3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
SentWierda
3 jaar geleden
Welke leeftijd(en) heb je op het oog? Iedereen onder de 18 jaar? Iedereen onder de 16 jaar? Of bijvoorbeeld iedereen rond de 14 jaar? Of rond de 8 jaar?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ouderlijke macht wordt helaas nog te vaak verward met onderdrukking, terwijl een helder thuisbeleid een kind juist veiligheid en bescherming biedt. Veel van de pubers die je nu op straat ziet muiten, hebben nooit geleerd wat een echt nee betekent. De avondklok is een regel van het kaliber ‘tot hier en niet verder’, waar ook niet meer over te ­onderhandelen valt. Dat zijn ze helemaal niet gewend en dus gooien ze de kont tegen de krib.”
SentWierda
3 jaar geleden
@AKY. Mooi betoog dat de essentie raakt. Een opvoeding die steken laat vallen, kan leiden tot uitwassen.
Maar.... i.v.m. de vraag kom je er niet veel verder mee.

Antwoorden (1)

Als de jongeren jonger zijn dan 18 dan zijn de ouders verantwoordelijk. De jongeren kunnen een boete krijgen en met de ouders zal wellicht een stevig gesprek plaatsvinden, juist omdat zij verantwoordelijk zijn.
zie link
Toegevoegd op 28 januari 2021 12:44: bron, tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
@AKY. Het is geen antwoord op de vraag. Dat de ouders verantwoordelijk zijn, is niet op de link terug te lezen. Ook worden geen leeftijden genoemd. Kortom: een vaag antwoord.