Heb een vriendin die dakloos is geworden door verschillende reden, heeft iemand misschien tips hierover?

Een vriendin van me is dakloos geworden .. haar relatie is uit gegaan maar kon de kosten van de huurhuis niet zelf ophoesten .. ze kon geen werk vinden want ze woont in de middel of nowhere en kwam op de uitkering .. ze was toen dit gebeurde 20 jaar, de uitkering wat ze kreeg waren alleen al de vaste lasten en dan moest ze nog leven .. ze is in de schulden gekomen heeft het huis moeten opzeggen .. hier zijn circa 10.000 euro schulden ontstaan door incasso en gerechtsdeurwaarders .. ze kan zich nergens inschrijven want omdat men bang is voor die mensen die haar achterna zitten om het geld .. om deze reden kan ze geen uitkering krijgen .. we hebben al van alles geprobeerd door haar op kamers bij iemand te laten wonen .. maar ook hier kreeg ze geen uitkering. Inmiddels is ze door haar geld heen en kan ook geen kamer huren .. daarnaast kan ze geen werk vinden omdat ze afhankelijk is van de bus.. veraf woont van alles en ermee zit dat ze: of te laat op haar werk komt .. of te weinig uren waardoor de buskosten niet uit kunnen .. of ze komt niet meer thuis .. al met al .. ze moet van vrienden lenen om te leven en kan geen kant op .. we zijn al bezig geweest met een zwerversuitkering voor haar .. maar ook hier waren er weer haken en ogen en ook dat is weer afgekeurd .. wat is er aan zo een situatie te doen. Als iemand tips heeft ze zijn welkom, want op dit moment ziet ze als enige uitweg zichzelf van het leven te beroven dat moet niet kunnen ..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
6.2K

Antwoorden (11)

Tamelijk uitzichtloze situatie...Zo jong en zo mis..

Zolang ze daar zo afgelegen blijft wonen -en dat is dan toch niet dakloos?-zal er niks veranderen. Zo gaat dat niet lukken voor werk. Want er is altijd wel iets te vinden. Al is het vakken vullen bij een supermarkt. In zo'n belabberde situatie moet je weer van onder af beginnen.

Bij de Gemeente kun je altijd aankloppen met je verhaal. Hoe beroerd ook. En ergens is er wel weer een mogelijkheid dat je verder wordt geholpen. Daar zijn speciale potjes voor. Dat het nog niet gelukt is is dat er ergens iets niet goed is gegaan. Dat proces maar weer opnieuw opstarten en doorlopen.

Heb vaker deze verhalen gehoord omdat ik werkte bij woningtoewijzing. Dat men met zelfmoord dreigt komt ook regelmatig voor. Hoe rottig ook, dat is niet doorslaggevend. Instanties kunnen immers ook niet oplossingen uit de lucht vissen.

Mogelijk is de richting opname in psychiatrische kliniek op dit moment wat. Vanwege die uiting van suicide. Dan heeft ze voorlopig onderdak en verzorging, ze krijgt behandeling en het vervolgtraject wordt begeleid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dakloos eigenlijk wel, want ze zwerft van de ene vriendin naar de andere vriendin, vandaar dat ik zei dakloos, maar ik zal er eens met haar over hebben alhoewel ik vermoed dat ze een kliniek niet ziet zitten .. want zelf zegt ze dondersgoed te weten wat er aan de hand is waardoor ze dit soort gevoelens heeft .. ze heeft idd al gesolliciteerd bij de plaatselijke supermarkten maar geen vacature of melding dat ze haar te oud vinden .. ze heeft het ook geprobeert bij kledingwinkels maar allemaal zelfde verhaal. Dan komen we terecht bij productie werk maar daar is het punt dat ze een uur te laat op haar werk komt en om deze reden niet aangenomen word evenals bij de mc donalds die vind dat je er gelijk moet kunnen zijn als het druk word .. toen er bij de gemeente aangeklopt werd, werd er gezegd dat ze een zwerversuitkering aan moet vragen .. daar geweest werd er gezegd ja dan moest ze overnachten in de leger des heils .. anders kon het niet uitgekeerd worden .. zo zijn we het hele proces al door geweest tot 4 keer aan toe .. ingewikkelde situatie in ieder geval ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zeker!
En top dat je je zo betrokken voelt. Het verbaast me dat een sociaal meldpunt bij de Gemeente dit niet oppakt. Desnoods haar therapeutisch laten helpen bij vrijwilligerswerk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand die bij anderen logeert heet officieel 'thuisloos', niet dakloos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O ja, da's waar!
alles bij elkaar een lastig probleem maar alles kan wel opgelost door wat creativieteit en door een voor een de dingen aan te pakken.inschijven is aleen heel erg nodig voor uitkeringen en dat is geen vetpot.maar goed deurwaarders vinden je niet heel snel dus voor een paar maanden zit je altijd wel goed en mochten de brieven en bezoeken beginnen te komen voordat er betaald kan worden is overschrijven naar een ander adres een oplossing.neem ook eens kontakt met het leger des heils ivm de uitkerings en inschijvings problematiek.of informeer eens bij andere lokale instanties die zich met dakozen problematiek bezig houden.een brommer is een vrij simpel &goedkoop voertuig waarmee je redelijke afstanden kunt afleggen om op en van werk thuis te komen.want werk is beter om uit de shit te raken dan een uitkering.voor een paar 100 zijn er al goede brommers te koop en verzekering en brandstof zijn verwaarloosbare kosten voor een werkend iemand.voorts zou je ook kunnen denken aan seizoens gebonden arbeid te gaan verichten en tijdelijk in de buurt op een camping wonen een caravan kan soms bijna gratis of zelfs gratis opgehaald worden maar het stageld kan soms wel hoog zijn dus even zoeken naar goedkope campings is wel aan te raden.maak ook snel een goede inventarisatie van alle schulden en tref betalings regelingen zsm want de kosten van vorderingen zijn enorm voorkom dus indien mogelijk dat die verder oplopen.deurwaarders zijn vaak echt de rotste niet als je zelf initiatief neemt en duidelijke voorstellen maakt en na komt.in sommige regio's werken ook uitzend buro's of/en bedrijven met voervoer van werknemers naar werk en huis informeer daar naar ga een hele dag zitten bellen en vraag gerust aan een uitzend buro of er bij hun iets bekend is of andere buro's dat doen.ga ook eens een rondje op de markt vragen of er werk is weliswaar niet ideaal maar goed genoeg om de deurwaarders koest te houden.en verder te komen.ideaal is ergens logeren en tergelijker tijd werken dan houd ze haar kosten laag en kan er voortvarend te werk gegaan worden met de schulden problematiek.vergeet niet dat alhoewel het eigenlijk niet mag het mogelijk is om niet ingeschreven te staan in het gba toch te werken ook is het mogelijk om een post of inschijf adres te hebben dan kan een deurwaarder geen besag leggen maar is er toch een inschrijving in het gba

Toegevoegd na 22 minuten:
je kunt post van werkgevers naar ieder adres laten sturen waar ze verblijft dus daar is geen gba adres voor nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
antwoord was te lang dus hier maar verder.
Als ze een rijbewijs heeft kan het ook wel lonen om een rondje taxi centrales te bellen die ijden vaak eigen personeel op dan heb je voor zo'n 250 eu een taxipas en ben je met een flexibele werkwilige houding ook van je voervoersprobleem af.het is vooral een zaak van de koe bj de hoorns vatten en accepteren dat je in 1e instantie misschien minder werk zult moeten accepteren om er bovenop tekomen vergeet dan vooral niet dat bij volgende sollicitaties het niet slecht staat als je uit een mindere baan komt en een goede referentie hebt.zeker nu het voorjaar word zit er in veel sectore weer een hop seizoes werk aan te komen kijk eens wat dat in uw regio is.Ik ben zellf helaas niet onbekend met de prblematiek daar ik mijzelf ook uit de prut moeten werken weet ik er wel iets van.
veel succes.
Misschien kan ze een studie gaan volgen? Dan heeft ze recht op studiefinanciering, en kan ze een beetje geld lenen van de ibgroep. Tevens zorgt ze ervoor dat ze opgeleid word om een baan te krijgen, hiervoor zal ze misschien wel moeten verhuizen naar een ander stad oid, maar dat kan misschien wel lekker zijn, een nieuwe start. Als ze een opleiding kiest waar veel werk in te vinden is, heeft ze na de studie weer geld. Om zich in te schrijven kan ze misschien tijdelijk bij jou of een ander vriend geregistreerd zijn, en zodra ze toegelaten is kan ze op kamers vlakbij haar studie. Het is misschien niet de oplossing voor haar, maar ik dacht, ik zeg het even, wie weet :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed nagedacht
Kristal
13 jaar geleden
mee eens Arber, een goed idee met toekomstperspectief +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je geen inkomen en werk hebt en er deurwaarders achter je aan zitten en van huis naar huis gaat omdat je geen dak boven je hoofd hebt kun je in maart echt geen studie beginnen en stufi aanvragen laat staan gaan studeren.dan zul je toch echt eerst moeten wachten tot het nieuwe studie jaar begint en een plek moeten hebben waar je kunt studeren.ga maar eens een tijdje in zo'n situatie leven dan leer je dat je echt wel andere prioriteiten aan je hoofd hebt op zo'n moment.natuurlijk bied studeren wel het beste toekomst perspektief maar dat kun je pas gaan doen als je de hoofdzaken op de rails hebt.
Toch zal ze recht hebben op schuldsaneringen en bijzondere bijstand.
Van essentieel belang is dat ze een woonadres heeft waar ze minstens 4 dagen per week verblijft.
Anders zijn haar ouders aan te spreken, deze zijn tot haar 21 e onderhoudsplichtig.
Mogelijk dat op dit gegeven de claim wordt afgewezen.
Als de ouders NIET willen bijdragen, kan ze een beroep doen op de hardheidsclausule.
Ze moet wel protest tegen afwijzingen aantekenen.
Dat is heel belangrijk, gemeentes doen soms zeer moeilijk over bijstandsuitkering maar ze is Nederlandse, ze verblijft hier legaal en met een woonadres en bewijsbare inspanning om een baan te vinden heeft ze RECHT op een uitkering.
Samen wonen is even niet handig......
Een eigen voordeur (adres) is een belangrijke sleutel.
Recentelijk heb ik in een min of meer vergelijkbare zaak WEL een uitkering voor belanghebbende weten los te peuteren.
Het gemene is dat men misbruik maakt van het gegeven dat mensen niet weten wat hun rechten zijn.
Daar moet ze op staan.
Overigens helpt het als mensen met enig aanzien zich voor haar inspannen, diverse organisaties weten dan ineens wel hoe het hoort.
Met goede hulp (bovenstaande in acht nemend) moet het lukken een uitkering te krijgen.
Vergeet vooral niet ook zorgtoeslag en huursubsidie aan te vragen, alsmede vrijstelling van gemeentelijke belastingen.
Dit levert zoveel op dat daarvan de leeftocht betaald kan worden..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een postadres kun je via Sociale zaken van de Gemeente een uitkering aanvragen en is het makkelijker om aan een kamer te komen en deze ook te kunnen betalen. Neem dus snel contact op met een medewerker van Sociale Zaken, leg uit dat de situatie grote spoed heeft (laat eventueel de dokter of een maatschappelijk werker bellen).
Ze zal echter wel haar verantwoordelijkheid moeten nemen voor haar schulden en via de Gemeente kan ze zich aanmelden voor schuldhulp. Ik neem aan dat ze de rest van haar leven niet wil blijven vluchten voor de schuldeisers, maar een "nieuw leven" op wil gaan bouwen.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
+
wíl ze wel geholpen worden? Ik krijg de indruk dat met wát je haar ook aanbiedt ze wel beren op de weg ziet, overal kleven maren achter... Zou zeggen laat haar eens naar de stadsbank gaan. Waar een wil is is een weg hoor. en bij FMTvastgoedbeheer kun je een sloophuis huren voor 90 euro per maand. Maar ik heb het idee dat ze eerst zelf eens met geld om moet leren gaan. Ok het gaat steeds slechter in nederland, maar toch niet zo slecht dat er echt helemaal niets meer aan te doen is? Volgens mij heeft iedereen recht op een uitkering, ook een dakloze. maar goed, de stadsbank kan je daar alles over vertellen en sociaal raadslieden weten ook wel meerdere tussenweegen. En laat r eens belastingen uitrekenen, wie weet heeft ze daar van dew afegloipen vijf jaar ook nog wel een aardig centje van tegoed...

www.sociaalraadslieden.nl
Dit is een onafhankelijke juridische instelling die mensen raad geeft op allerlei gebieden op juridisch vlak.

Via stadbank valt er prima wat te regelen voor die schulden hoor...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke gemeente heeft de beschikking over daklozen zorg.
Dat zijn speciale centra die daklozenopvang regelen, maar ook een tijdelijk postadres.
Elke gemeente weet dat, heeft dat, en moeten zich daaraan houden.
Nadeel is wat veel gemeentes toepassen, zodra je uitgeschreven bent, dat dan de gemeente roept, wij zijn niet meer aansprakelijk voor U, want u bent geen bewoner meer van deze gemeente.

Onderstaande linken kunnen je verder helpen.

Dat iemand somber is over de situatie is begrijpelijk, gemeentes zijn daar niet gevoelig voor, ook dreigementen niet.
Weglopen voor alle problemen is ook geen oplossing.
De schouders eronder, ik lees dat ze vrienden heeft die haar niet laten vallen, doe dan wijs en bespreek binnen de vriendenkring wat mogelijk is.
Want wat kost nu een extra mond te eten geven ?
Wat kost het nu, dat iemand tijdelijk even op de bank slaapt ?

Toegevoegd na 5 minuten:
Daarnaast is het mogelijk dat binnen de vriendenkring toestemming geeft, dat ze een postadres alleen laat aanmaken op een adres van een kennis.
Dit houd in dat ze dan ingeschreven word in het GBA, maar ze woont daar daadwerkelijk niet.
Dit heeft dan verder geen gevolgen voor de huidige bewoner.
Dat bied dus meerdere perspectieven.
Nadeel is dat ze dan wel inderdaad getraceerd word door de schuldeisers.
Maar aan haar zelf dan de keus, of ze met al haar problemen geconfronteerd wil worden, of daarvoor wil blijven weglopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is er bij je vriendin sprake van multi problemen. Zaak dat ze zo snel mogelijk hulp gaat zoeken. Bijv bij jeugdzorg instelling en/of Riagg.

Financiële problemen:
Ze heeft zo snel mogelijk een 'postadres' nodig. Kan bij Leger des heils of daklozenopvang. Informeer hierover bij sociale dienst.

Met postadres bij betreffende gemeente een uitkering aanvragen en kontakt opnemen met schuldhulpverlening. Evt met juridisch loket. Verzekering aanvragen en in laten schrijven bij woningbouw organisaties.

Eventueel bij regionale GGD instantie vragen of zij in aanmerking kan komen voor zgn 2e kans beleid. Veel kosten als inrichting en verhuiskosten kunnen worden vergoed via bijzondere bijstand.

Zoals gezegd een hoop problemen en een hoop organisaties waar ze mee te maken krijgt. Wellicht kan een welzijnsorganisatie iets van het geregel van haar overnemen. Bijv door met de schuldeisers een voorlopige regeling te treffen. De schuld loopt dan niet verder op en de konstante stroom van brieven houdt op.

Je begint je vraag met 'ik heb een vriendin'. Wees een vriendin voor haar. Zorg ervoor dat ze niet gaat zwerven of in daklozenopvang terrecht komt. Is echt vreselijk. Zorg voor onderdak en geef haar een timeout. Het is al erg genoeg dat ze alles kwijt is, qua relatie, woonruimte en persoonlijke spulletjes.

Bespreek het binnen je familie en kennissenkring. Veel mensen die een beetje hulp bieden is altijd beter dan dat je het alleen moet opknappen.

Mocht je er helemaal niet uitkomen dan weet ik misschien wel een paar adressen voor je.

Veroordeel en beoordeel haar niet. Het kan iedereen overkomen. Zie dit als punt 0. Vanaf hier kan het alleen maar beter gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien kan ze een tijdje bij jouzelf intrekken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toen de relatie uit was had ze urgentie aan kunnen vragen voor een andere woning. was de woning te betalen dan had ze huurtoeslag kunnen aanvragen.
ze heeft dus de keuze gemaakt om te blijven zitten in het huis, dat een uitkering niet toereikend is is heel vervelend maar dit had ze kunnen zien aankomen.

de schulden zal ze moeten betalen, hoe dan ook. ze kan de schuldsanering ingaan en zich fijn in laten schrijven voor een huisje en ook een uitkering aanvragen waar ze haar schulden me kan beginnen af te betalen.
niemand neemt iemand op kamer die zonder inkomsten zit, dat is gelijk aan vragen om problemen.

probeer het eens bij de wetswinkel, of sociale raadslieden
zoek een postadres of schrijf haar bij jou in zodat ze en uitkering kan ontvangen, als je vriendin een keer met opzet keihard gaat flippen (en dan ook ECHT flippen) kijken ze vanzelf naar haar situatie.
maar waar zijn de ouders? de ex? andere vrienden? familie? hulpverlening? kunnen die niet wat doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik las net tamelijk uitzichtloze situatie! En bedankt he hahaha dat hebben wij net nodig positiviteit in onze situatie.

Ik zal je het goede antwoord geven. Ik ben gisteravond dakloos geworden. Ik ben al sinds oktober 2010 thuisloos maar nu ben ik ook nog eens dakloos. En ik heb circa 15 duizend euro aan schulden en ben 28 jaar en vrouw en ik heb een zoontje die godzijdank bij zijn vader woont. Kreeg ook geen uitkering omdat ik was ingeschreven bij mijn moeder maar je moet dan ook aantonen dat je er slaapt en dat kon ik niet want ik sliep bij mijn vriend. Maar die jan lul heeft me gisternacht op straat gezet. Dus sinds oktober heb ik geen loon meer en daar sta je dan. Dat je aan zelfmoord denkt snap ik, ik denk ook vaak was het maar voorbij alle ellende in 1 klap weg. Dat zou fijn zijn! Maar zo werkt dat niet want juist wij (vrouwen) zijn vooral als we het nodige hebben meegemaakt doorzetters! En ik ga er voor nu. Ik ga zo goed worden dat mijn ex zo erg spijt krijgt en dan veeg ik mijn voeten af!

Wat je moet gaan doen:

1 Je kunt een postadres krijgen bij de leger des heils/kommarin of via een andere instantie. Dat heb ik vandaag geregeld. sta ingeschreven bij een opvang waar ik 2 nachten moet slapen (eng maar leerproces)

2 je meld gelijk daar ook je schulden en geef aan dat je bij het gkb wil. Daar ben ik vandaag ook bij aangemeld.

3 je krijgt een formulier mee dat je een uitkering aan kan vragen en ook gelijk een voorschot aanvragen. Ook gedaan vandaag.

4 Je geeft aan dat je ook graag enige begeleiding wil hebben via ggz dan kan je ambulant wonen gaan. Je hebt dan gewoon een kamer waar jij wilt en 1x in de week komen ze langs en kun je over dingen praten wat jij wilt waar jij tegen aan loopt. Ze helpen je aan een kamer en wat je maar wilt.

5 In die tussentijd zou ik kijken naar een jongerenopvang waar je terecht kan totdat je uitkering er is en dan kan je gaan kijken naar een kamer. En vanuit daar kun je misschien een opleiding gaan volgen dat ga ik ook doen.

Na 3 jaar ben je uit je schulden, heb je aan jezelf gewerkt mits dat nodig is en heb je een diploma dus dan ga je een baan zoeken. en voilla meid je begint opnieuw!

Zo ga ik het nu ook doen ik ben altijd erg eigenwijs geweest en heb alles op mijn manier gedaan en dat heeft mij hier gebracht! Dit wil ik nooit meer en dus ga ik echt aan mezelf werken nu. Want hoe ik met mij heb laten sollen door die kerels geloof me dan ben je niet goed bij je hoofd!