Is met vermoeidheid rijden te vergelijken met bier op achter het stuur?

Wanneer mag je niet deel nemen aan het verkeer.

6 maanden geleden
in: Wetgeving
TurfGraver
6 maanden geleden
Ja dat is deels vergelijkbaar.
Je mag (moet) niet meer deelnemen als je niet meer allert en geconcentreerd kunt rijden.
Inekez1
6 maanden geleden
Qua rijgedrag en reactievermogen is het vergelijkbaar. Bij rijden onder invloed komt daar nog bij dat men geneigd is de risico's te verwaarlozen en dus harder gaat rijden, nog snel even voorlangs denkt te kunnen etc. Mensen die erg vermoeid zijn als ze gaan rijden hebben vaak nog wel het besef dat ze moe zijn en dus voorzichtiger moeten gaan rijden. Op lange stukken zit daar wel het gevaar dat de rit saai wordt en men eerder in slaap kan sukkelen. Om die reden zijn er dan weer mensen die menen dat zij veiliger rijden als ze juist veel te hard rijden, zodat ze wakker blijven van de adrenaline. Bovendien zijn ze dan eerder thuis (of eerder in het ziekenhuis).

Antwoorden (1)

Vermoeidheid en autorijden vormen een gevaarlijke combinatie. De effecten van vermoeidheid achter het stuur zijn vergelijkbaar met die van het drinken van alcohol: uw reacties worden trager en uw oplettendheid vermindert. Meestal valt de chauffeur in slaap en rijdt hij met het voertuig van de weg.
fremar
6 maanden geleden