Als je in de cel zit (hebt gezeten) , heb je dan automatisch een strafblad?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
6.6K

Het beste antwoord

Op de site van de rijksoverheid staat precies wanneer je een strafblad krijgt.
Je krijgt een strafblad als je als verdachte van een misdrijf of overtreding bent aangemerkt. U wordt dan geregistreerd in de justitiële documentatie. Een strafblad heet officieel een uittreksel justitiële documentatie. Bij een misdrijf krijgt u altijd een strafblad, als u ouder bent dan 12 jaar.
Bij een overtreding hangt het af van de soort overtreding en de opgelegde straf.

Niet na elke overtreding krijg je een strafblad. Je krijgt pas
een strafblad als sprake is van een vrijheidsstraf, een voorwaardelijke straf of een opgelegde boete van minimaal € 100.
Veel lichte strafbare feiten vallen niet onder het strafrecht. Het gaat hier voor het grootste deel om verkeersovertredingen. Voor deze overtredingen hoeft u niet meteen voor de rechter te komen en krijgt u geen strafblad.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/straffen-en-maatregelen/vraag-en-antwoord/wanneer-krijg-ik-een-strafblad.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Niet als je niet veroordeeld bent. Je komt al gauw in een cel terecht als je wordt opgepakt, maar als je onschuldig blijkt te zijn, krijg je geen strafblad.
Daarnaast levert ook niet ieder feit een strafblad op.
bamibal
12 jaar geleden
Nee hoor hoeft niet soms wordt je ook even in de cel gezet omdat je dronken was. En dan moet je even goed slapen voordat ze je laten gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je ontschuldig bent niet, het kan ook een misverstand zijn. Je krijgt een strafblad als je veroordeeld word op een strafbaar feit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je krijgt een strafblad als je door de rechter veroordeeld bent voor een strafbaar feit. Dit houdt in dat de rechter uitspraak heeft gedaan in de strafzaak en jou daarin schuldig heeft bevonden.

Dus pas na deze veroordeling krijg je een strafblad. Als je bijvoorbeeld teveel gedronken hebt en ter ontnuchtering in de cel gezet wordt, heb je geen strafblad. Het enige wat je rijker bent is een ervaring! Hetzelfde geldt voor andere dingen waar je even voor in de cel gezet wordt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee alleen als je veroordeeld bent. Het is wel zo dat je tijdelijk in het door de politie gebruikte computersysteem blijft staan. Dit verdwijnt na enige tijd in het kader van je privacy. Maar goed je zou dus gecontroleerd kunnen worden waarbij ze je wat extra aandacht geven omdat er vermeld staat dat je gebruik hebt gemaakt van hun gastvrijheid. Praktisch gezien zal je hier weinig tot geen overlast van ondervinden.