Mag je autorijden met een telefoon op schoot?

Er worden sinds kort camera's ingezet die van boven "in de auto kijken" om te zien of men een mobiele telefoon op schoot bediend. Hiervoor worden boetes uitgedeeld.

Maar is het ook strafbaar om een telefoon op schoot te hebben liggen (zonder deze te bedienen)? Dit kan bijvoorbeeld voor komen op het moment dat je handsfree belt (met bijv een oortje in).
Wanneer er beboet wordt mbv de nieuwe camera's, moet dan daadwerkelijk gezien worden dat de telefoon bediend wordt?

3 jaar geleden
in: Wetgeving
8.4K
SimonV
3 jaar geleden
Bellen met de telefoon op schoot mag ook niet. Als er hiervan een foto wordt genomen, kan iemand toch een bekeuring krijgen omdat het begrip vasthouden in de jurisprudentie zeer ruim wordt geïnterpreteerd.
Iemand met de telefoon op schoot, kan gedurende enige tijd slechts met één hand de noodzakelijke verkeershandelingen verrichten:
http://www.somadvocatuur.nl/nieuwsbrieven/telefoongebruik-tijdens-autorijden/ Politie: ook bij handsfree bellen kunt u door de politie staande gehouden worden. Bijvoorbeeld als uw gedrag gevaar oplevert. Als u een nummer moet intoetsen, begint u voor u het weet, te slingeren in uw rijstrook. U kunt uw ogen niet op de weg houden.
https://www.infopolitie.nl/index.php/verkeerszaken/152-verkeer/rijgedrag/769-bellen-in-de-auto
Thecis
3 jaar geleden
Maar dit gaat dus allemaal om het bedienen van de telefoon. Niet om het op schoot zelf hebben liggen. Dat is precies de reden waarom ik het vraag.
Inekez1
3 jaar geleden
Stop gewoon die telefoon in je jaszak, als je met een draadje naar je oor wil bellen. Dan weet je zeker dat je geen boete krijgt, geen discussies met agenten en je weet zeker dat bij een keer hard remmen je telefoon niet tussen je voeten bij de pedalen belandt. Om die laatste reden zou je eigenlijk helemaal niks op je schoot moeten (of mogen) hebben tijdens het rijden, dus ook geen broodtrommeltje ofzo.
Thecis
3 jaar geleden
@inekez1
Goed advies. Redelijk open deur advies, maar goed advies niettemin.
Echter niet waar de vraag om gaat.
SentWierda
3 jaar geleden
@Thecis. Kernwoord is niet "bedienen" maar "vasthouden".
Het valt niet aan de politie uit te leggen dat je de telefoon nooit al rijdend vasthoudt als deze op schoot ligt. Dus een bekeuring van 240 euro.
Thecis
3 jaar geleden
@sentwierda
Dus het feit dat je auto harder kan dan 130 wil zeggen dat je dat ook doet. Dus een boete. Je beredenering klinkt leuk, maar waar is de onderbouwing dat het juridisch stand houdt?
SentWierda
3 jaar geleden
@Thecis. Je kunt niet appels met peren vergelijken.
Thecis
3 jaar geleden
@sentwierda
Laat ik het voorbeeld anders stellen, misschien dat het dan duidelijker voor je wordt.
Als je in de auto rijd, kan je de politie niet overtuigen dat je nooit te hard rijd. Dus een boete.
Nogmaals, je beredenering klinkt leuk, maar waar is de onderbouwing dat het juridisch stand houdt?
SentWierda
3 jaar geleden
@Thecis. Het is al vaak uitgelegd op tv: het gaat bij deze flitscamera niet uitsluitend om de registratie van het telefoon bedienen op schoot. Je krijgt ook al een boete als de camera registreert dat de telefoon op schoot zichtbaar in werking is - want dat betekent dat je de telefoon hebt bediend.
Alleen deze gemakkelijke gevallen krijgen van het CJIB meteen een boete van 240 euro.
Is op de flitsfoto het op schoot "bedienen" niet geregistreerd of is de telefoon op schoot niet zichtbaar in werking, dan kom je (vooralsnog) met de schrik vrij.
Thecis
3 jaar geleden
@SentWierda,
Een telefoon die op schoot zichtbaar in werking is. Tja, navigatie is zichtbaar in werking, maar daarvoor hoef je je telefoon niet te bedienen. Als er een bericht binnen komt via een pop-up, hoef je daar niet op te acteren. Beide betekenen niet dat je je telefoon hebt bediend. Daarbij, als ik op een parkeerplaats iets heb gedaan en de screensaver (die bij mij op 10 minuten staat) is niet aangegaan, zou je een verkeerde beslissing nemen. Dit zijn verre van “gemakkelijke” gevallen. De link die je zelf aangaf, geeft ook een ander antwoord, maar dat terzijde.
Overigens, ik zal niet met de schrik vrij komen. Zo snel ben ik nou ook weer niet geschokt als ik zo’n camera zie staan. Maar dat is voor eenieder heel persoonlijk natuurlijk.

Antwoorden (2)

In een auto mag je een telefoon op schoot hebben als je stilstaat.
In een auto mag je niet een telefoon op schoot hebben als je rijdt: een telefoon op schoot tijdens het autorijden impliceert dat je de telefoon al hebt vastgehouden en/of vroeg of laat gaat vasthouden. En vasthouden is tijdens het rijden verboden. Daar staat een boete van 240 euro op.
Het valt aan de politie niet uit te leggen dat je de telefoon op schoot nooit zult vasthouden (aanraken is ook vasthouden), ook niet als je bijvoorbeeld krachtig moet remmen.
Bronnen:
- Art. 61a van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV).
- Openbaar Ministerie start digitale handhaving op handheld telefoongebruik achter het stuur d.d. 12 november 2020.
https://www.om.nl/actueel/nieuws/2020/11/12/openbaar-ministerie-start-digitale-handhaving-op-handheld-telefoongebruik-achter-het-stuur
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
het grappige is dat je verwijzing je eigen antwoord onderuit haalt. Maar de link geeft dan wel weer antwoord op de vraag.
Wat staat er in de link:
"Hieruit kwam naar voren dat er slimme camera’s zijn, die goed in staat zijn appende en bellende bestuurders te detecteren. De camera maakt foto’s van elke passant, waarbij te zien is of de bestuurder zijn mobiele telefoon wel of niet vasthoudt. [...] Alleen die foto’s waarbij het systeem vermoedt dat er een telefoon wordt vastgehouden, worden doorgestuurd naar het CJIB."
Dus het op schoot liggen, is niet automatisch vasthouden. Dus dat zou niet moeten gebeuren.
Thecis
3 jaar geleden
Daarbij wil ik wel reageren op jouw beredenering. Want die is best schokkend. "en telefoon op schoot tijdens het autorijden impliceert dat je de telefoon al hebt vastgehouden en/of vroeg of laat gaat vasthouden." Strikt genomen heb je gelijk, maar dat geldt ook voor een telefoon in je jaszak. Die is er niet in gevlogen. Waar het om gaat is dat je de telefoon TIJDENS het rijden vast houd. Dit kan ook gedaan zijn voordat je gestart bent. In feite zeg je dat de omstandigheden iemand dwingen om actie te ondernemen. Dat iemand per definitie de verleiding niet kan weerstaan. Dan nog steeds zou het geconstateerd moeten worden. Zou wat zijn dat iemand met een mes op zak automatisch beticht wordt van moord omdat diegene het mes vroeg of laat gaat gebruiken (je bent wel schuldig aan het dragen van een wapen, maar dat is iets anders). Maar ook met remmen, hoef je niet per definitie naar de telefoon te grijpen. Althans, ik doe dat niet in die situatie. Zo belangrjik is het net.... voor mij...
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Jee, ik ben een vrouw die nooit een handtas meeneemt. Wel de telefoon. Je weet maar nooit wat er onderweg gebeurt. Als ik ga rijden, leg ik de telefoon vaak tussen mijn benen.
Het geluid zet ik trouwens af, voordat ik start. Zo ga ik de weg op.
Nee, ik zal de telefoon tussendoor niet vastpakken, maar stel dat ik een ongeluk krijg, in het donker in een onprettige situatie kom, kan ik wel altijd bellen.
Mag dat dan ook niet volgens dit antwoord?
Ben oprecht benieuwd.....
SentWierda
3 jaar geleden
@Simonsdochter. Nou, het valt wel mee. Hierboven (bij reacties, nr. 9) heb ik uitgelegd dat het CJIB scheutig is met boetes maar dat je in dit geval van het CJIB geen boete krijgt.
Thecis
3 jaar geleden
@SentWierda
Het systeem is geautomatiseerd (zie jouw eigen link). Wel een heel mooi systeem, dat moet ik toegeven als zij op al die details kunnen differentieren...
Maar je hebt wel gelijk. Als je het toestel niet vast hebt, of zichtbaar fysiek aan het bedienen bent, komt er geen boete (zie jouw eigen link).
En natuurlijk ook niet, zoals je zelf aangaf, op het moment dat er geen telefoon zichtbaar is. Maar dat lijkt me toch wel duidelijk...
Je mag een telefoon wel op schoot hebben liggen. Je hebt hem immers niet vast en dat is de feitcode "vasthouden van een mobiel elektronisch apparaat tijdens het rijden".