Mag de politie een dicht flesje drank openen en leeg gooien als je over straat loopt?

Ik heb gisteren een boete gehad voor het nuttigen van een flesje bier op straat. Die boete is terecht, maar nou hadden ze mijn andere leeg flesje in mijn tas geopend en leeg gegooid, omdat ze het vermoeden hadden dat ik deze ook zou gaan nuttigen mag dit?

Toegevoegd na 5 minuten:
Sorry het moest zijn vol flesje in de tas leeggegooid.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5.3K

Het beste antwoord

Iedereen mag met alcohol in dichte verpakking over straat lopen. Er is geen wet die zegt dat iedereen jonger dan 16 jaar dat niet mag doen en dat het boven de 16 wél mag.

Wat NIET mag, is als de horeca of gelegenheden waar drank verkocht wordt, drank verkoopt aan iemand jonger dan 16 jaar. Dát is verboden en de ondernemer hangt dan een boete boven het hoofd. De koper wordt niet gestraft.

Wat wél verboden is openbare dronkenschap. Daar kan je voor aangehouden worden. En het verstoren van de openbare orde in staat van dronkenschap daar kan je voor gearresteerd worden.

Maar ik neem aan dat je niet de openbare orde aan het verstoren was (zo staat het niet in je tekst)...

Deze dienders voorzagen dat je héél misschien wel de openbare orde zou kunnen gaan verstoren, dus hebben ze overijverig hun werk gedaan en jouw blikje leeggegooid.

Als ze je waren tegengekomen zonder dat je openlijk drank had genuttigd, dan mogen ze NIETS doen (zie begin van mijn tekst).

Maar goed, of het mag of niet: ze waren overijverig, dat is alles.. En jij had geen drank mogen nuttigen buiten op straat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, dat hadden ze niet mogen doen. Alleen een vermoeden is niet voldoende voor dergelijke actie.
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien hij <16 was wél. Je mag dan niet met alcohol over straat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoger beroep kan pas als je een "normale" rechtzaak hebt gehad. Dit is niet het geval. Ze zullen ook je boete niet zomaar kwijtschelden. Als ik jou was en je hebt werkelijk een probleem met het gebeuren, moet je gewoon even naar het dichtstbijzijnde politiebureau gaan, en daar de situatie uitleggen. Weet je toevallig wie de agent is? (Naam o.i.d.?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het goed is wel ja. De politie is vaak blij met dit soort meldingen. Ga er echter geen rechtszaak van maken, compleet overbodig.
Aangezien je 18 jaar bent, mag dit niet. Het is voor elke burger 16 jaar of ouder, toegestaan om met gesloten alcoholische drank over straat te lopen. Uiteraard is een geopend flesje strafbaar.

Mocht je echter jonger dan 16 zijn, is het een ander verhaal. Er is namelijk vastgesteld dat iemand jonger dan 16 met alcohol op straat per definitie strafbaar is. Geopend of gesloten. Op zo'n moment nemen ze dan ook je "drank" in beslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mag wel degelijk. Jij nuttigt het op de openbare weg, ze mogen dat de rest wat je bij je hebt in beslag nemen en vervolgens het flesje leeggieten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het leeggooien mag niet, dat is vernieling. Zij hadden het in beslag moeten nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van heel groot belang in deze is of jij toestemming hebt gegeven aan de opsporingsambtenaar of hij in de tas mocht kijken.

Heb jij de toestemming niet gegeven heeft de opsporingsambtenaar zonder daarvoor gerechtigd te zijn een doorzoeking gedaan en diefstal gepleegd.

Heb je wel toestemming gegeven sta je wat zwakker..

Heeft hij het bier zo over straat gegoten kan er een klacht neergelegd worden tegen de opsporingsambtenaren vanwege dumpen van afval, heeft hij het geledigd in het riool is er niets aan de hand.