mag je als minderjarige kopen en verkopen?

ik zou graag weten of je als minderjarige mag kopen en verkopen een eigen bedrijfje opstarten dus?

3 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Blijft het een hobby of wil je echt een bedrijfje opstarten.
In het Burgerlijk Wetboek staat dat minderjarigen alleen rechtshandelingen mogen verrichten met toestemming van hun wettelijke vertegenwoordigers. Dat zijn dus de ouders of voogd.
Er zijn mogelijkheden en je bent niet de eerste minderjarige ondernemer die het met veel doorzettingsvermogen en steun van de ouders lukt. Kijk maar naar de grafiek op onderstaande site.
https://ondernemersplein.kvk.nl/bedrijf-starten-als-minderjarige/
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@emiel2006, Ik neem aan dat je tussen de 16 en 18 jaar bent. In ieder geval minstens 16jaar.
De Kamer van Koophandel (KvK) heeft een stappenplan ontwikkeld voor personen onder de 18jaar die een bedrijf willen starten.
https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/bedrijf-starten/starten-onder-de-18/stappenplan-bedrijf-starten-onder-18/
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik zou het gewoon even navragen bij de kvk (Volgensmij mag het als je toestemming hebt van je ouders/voogd)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Gewoon doen joh, deed ik ook vroeger. Inkopen en verkopen via Marktplaats, heel wat verdient

Antwoorden (1)

Nee, tenzij.

Als minderjarige bent je handelingsonbekwaam; je kunt dus niet zomaar spullen kopen en verkopen (koop van 'zaken die passen bij je leeftijd', zoals een zak chips, is wettelijk uitgezonderd). Je kunt je als minderjarige ook niet zomaar inschrijven bij de KvK, wat verplicht is als je een bedrijf(je) start.
Om toch een bedrijf te starten moet je handlichting aanvragen bij de rechtbank.
tinus1969
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
@tinus1969 toestemming ouders