Wanneer kun je een kort geding aanspannen en wanneer wordt het een 'normale' rechtzaak?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Als snelheid gewenst is!

Een kort geding (mv: kort gedingen) is een versnelde civiele procedure voor zaken waarbij de eiser niet kan wachten op de afloop van een gewone procedure. Bij een gewone rechtszaak kan er geruime tijd voorbijgaan voor er een rechtszitting plaatsvindt. Meestal vindt er eerst een schriftelijke behandeling plaats. Na de zitting duurt het nog een tijdje voor er uitspraak wordt gedaan en vervolgens krijgen de partijen nog de gelegenheid in hoger beroep te gaan. Dit kan jaren duren. Ook buiten het civiele recht komt een soortgelijke procedure voor, met name in het bestuursrecht. Dan wordt meestal gesproken van een voorlopige voorziening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Indien je niet goed kunt wachten op de uitspraak. Het is voor de eiser belangrijk (vanwege economische, sociale of wat voor reden dan ook) dat de procedure "snel" verloopt.

Een kort geding kan echter ook jaren duren.

Een voorbeeld heb ik in mijn omgeving meegemaakt, waarbij een 6 VWO klas halverwege het jaar overgeplaatst zou moeten worden naar een andere vestiging. Dit was eigenlijk rond, maar de ouders hadden een kort geding aangevraagd. Binnen 2 weken was duidelijk dat het deze keer toch niet hoefde. Als dit een jaar had geduurd was het niet meer nodig geweest, dan was het schooljaar alweer voorbij. Het was hier dus nuttig dat de beslissing snel viel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is best serieus hoor. Heel gezeur voor die mensen geweest (ze zouden eigenlijk bij MIJ in de klas komen, wat wij ook niks vonden, aangezien onze klassen ALLEMAAL door elkaar zouden worden gegooid!). Argumentatie was dat ze o.a. nog maar een half jaar hoefde, het 5 jaar lang goed was gegaan. Officieel was het enkel een VMBO/HAVO school, maar voorheen was er toestemming gegeven toch (1 jaar of een paar jaar) een VWO klas les te geven. Dit was de laatste klas en opeens werd er door "iemand" moeilijk gedaan. Het ergste was dat er nog een blinde student was, die bij ons al rond liep om de school te leren "kennen." Achteraf een hoop heisa om niets. Studenten hebben gewoon examen mogen doen op hun eigen school. Afstand was ongeveer 8/9 km. Zou ook nog eens dagelijks busvervoer geregeld moeten worden, wat ook weer ergens vandaan moest komen.
Een kortgeding kan men enkel en alleen aanspannen als er een spoedeisend karakter is.

Dit houdt in dat er een gerechtelijke tussenkomst benodigd is om een situatie te behouden die op kort termijn dreigen te wijzigen.

Ook kan het zijn dat een kortgeding gebruikt worden als de bestaande situatie verslechterd en er geen oplossing op kort termijn verwacht kan worden.