Zijn er al advocaten(kantoren) die een massale claim voorbereiden tegen 'coronaboetes'?

Ik heb geen boete vooralsnog maar ik lees in de krant dat veel boetes onterecht zouden zijn gegeven. Boetes zouden tot een strafblad kunnen leiden en noem maar op.
We hebben natuurlijk eerder claims gehad tegen de staatsloterij et cetera vandaar mijn vraag
Ik kom hierop omdat bepaalde juristen met een betoog kwamen in een krant dat deze Corona maatregelen niet wettelijk zijn en de regering nu met een spoedwet probeert te komen. Denk hierbij aan het samenscholingsverbod.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@wayan, ongeveer twee uren geleden Kamerdebat geweest over aantekening in de justitiële documentatie bij overtreding Coronaregels. Automatisch aantekening in de justitiële documentatie voor samenscholing moet vervallen. Dit vinden alle partijen van de Tweede Kamer, met uitzondering van VVD en CDA.
De Kamer gaat in tegen het beleid van het Kabinet.
Zoals ik ook al elders op GoeieVraag in een reactie schreef: de aantekening is meestal niet relevant voor het verkrijgen van een VOG zolang je niet binnen vijf jaar bij de AIVD solliciteert. De aantekening vervalt na vijf jaar.
Ik ben het wel met de Kamer eens dat overtreders van de coronaregels daaraan geen strafblad overhouden.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Wie zich niet houdt aan de bepalingen van de noodverordening, overtreedt artikel 443 Wetboek van Strafrecht. Een noodvoorziening is een algemeen voorschrift in buitengewone omstandigheden door o,a, de burgemeester uitgevaardigd en afgekondigd.
Over de wijze van handhaving is alleen bekend dat wie de regels van de huidige noodverordening overtreedt een boete krijgt van 399,- euro (incl. adm kosten) en bedrijven 4000 euro”. Op de site van de politie is te zien dat zij boetes uit gaat schrijven wanneer een overtreding wordt geconstateerd. Lik-op-stuk-beleid.
Mij is niet bekend of er al advocaten zijn opgestaan om om massaal een rechtszaak te beginnen inzake overtreding regels van de Corona-noodverordening.
Behalve dan dat er via een advocatenkantoor studenten wordt aangeraden en masse in verzet te gaan bij verkrijgen van een strafbeschikking wegens samenscholing (sic).
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor de reactie!! Het rare vind ik dat de regels blijkbaar ook per gemeente nog anders opgesteld kunnen. Voor een burger wordt het dan erg ondoorzichtig. Wat in gemeente A wel mag mag in B niet. Vandaar de vraag
SentWierda
3 jaar geleden
Leuk gevonden: samenscholing i.v.m. studenten. Jammer alleen dat 'samenscholing' niet bestaat in relatie tot corona. Consequent wordt het woord 'samenkomst' gebruikt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Wayan, In Nederland is een noodverordening een verordening waarvan o.a. door de burgemeesters en/of de voorzitters van de veiligheidsregio invulling wordt gegeven. De noodverordening in een regio kan een lokale variant zijn van de landelijke maatregel die de Minister-President bekend maakt. De landelijke Corona-noodverordening is complex. Zal in details in Amsterdam inhoudelijk verschillen van de verordening die geldt in Staphorst of Urk.
De burgemeester van Amsterdam of de burgervader van Rotterdam kan voorrang geven aan bepaalde taken.
Dit alles in een notendop.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Eind maart moesten de voorstellen voor de Coronamaatregelen in 25 noodverordeningen worden vastgelegd. Deze na goedkeuring niet allemaal identiek. Nu (28 mei) al helemaal niet meer. Interpretatie van samenscholing (groepsvorming) en samenkomsten (evenementen e.d.) kunnen per regio verschillen.
Het kan zinvol zijn en masse in verzet te gaan als men een strafbeschikking voor samenscholing in combinatie met het niet voldoen aan de minimale afstand heeft ontvangen terwijl er wel ruimte was voor nuances en zeker als de boetes hoger zijn dan die op de Politiewebsite staan.
Belangrijk: binnen de gestelde tijd het verzet instellen bij de OvJ en de strafbeschikking nog niet betalen.
Bij ontvangst van een strafbeschikking voor samenkomst (georganiseerde bijeenkomst zoals verjaardagsfeestje) kan het zinvol zijn verzet aan te tekenen. Controle tot achter de voordeur is nl niet gewenst. Als het duidelijk was dat het om een fuck-corona-feestje ging liggen de zaken anders en heb je weinig kans.

Antwoorden (1)

Een boete is een strafbeschikking. De strafbeschikking wordt aan de persoon opgelegd indien degene een strafbaar feit begaat. Het is niet mogelijk om een massale claim voor te bereiden tegen de 'coronaboetes'. Het is wel mogelijk om per individu in verzet te gaan tegen een coronaboete.

Massale claims zijn civiel recht, terwijl een coronaboete strafrecht is. In het strafrecht is het ieder voor zich.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Kijk even naar mijn zojuist geplaatste toelichting. Gaat mij niet of gelijk of ongelijk voor alle duidelijkheid.
ronron1212
3 jaar geleden
Welke toelichting @wayan
tinus1969
3 jaar geleden
@wayan, die toelichting verandert niets aan het antwoord. Dit is strafrecht; dan valt er niets te claimen via een groepsactie.