Mijn vrije dag valt op een verplichte dag mag dat?

Afgelopen vrijdag was het een verplichte vrije dag voor ons. Maar op die dag heb ik altijd vrij. Mag dit eigenlijk of moet ik een compensatie krijgen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K
Amadea
3 jaar geleden
Degenen die normaal op vrijdag werken moeten daar dan toch vakantie-uren voor inleveren? Jij boft wat dat betreft dan juist.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Nee. Je kunt geen compensatie verwachten.
Vergelijk het met Kerst. Als dat in het weekend valt, dan krijg je ook geen extra vrije dagen ter compensatie.
Ritsuka
3 jaar geleden
Je was die dag al vrij, dan krijg je verder geen compensatie
MarBet
3 jaar geleden
Verplichte vrije dag betekent volgens mij dat de werknemers die normaal gesproken werken hier verlofuren voor moeten opnemen. Ook al kiezen ze niet zelf hun vrije dag. Wie normaal gesproken niet werkt op die dag, hoeft geen uren op te nemen.
Ik weet niet of het overal zo werkt, maar ik krijg aan het begin van het jaar altijd een verlofuren overzicht, waarop staat hoeveel uren ik heb en voor welke voorgeschreven dagen er al uren zijn afgehaald, gebaseerd op mijn normale werkdagen. Een vrije vrijdag telt dan 0 uur, omdat ik dan niet werk, terwijl een vrije donderdag 8 uur telt.
Met andere woorden: als het goed is is er vooraf al rekening gehouden met je werkdagen en gaan er voor jou geen uren van je vakantieverlof af, terwijl dit wel gebeurt bij de collega's die wel hadden moeten werken. Als je twijfelt of het bij jou klopt, kun je het beste even navraag doen bij degene die over de personeelsadministratie gaat.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik heb dit nagevraagd en nee het kost mij geen vrije dag. Ik heb dan nog 8 uur tegoed in vergelijking met andere die geen eigen vrije dag hebben.

Antwoorden (1)

Jouw werkgever heeft de dag na hemelvaartsdag aangewezen als verplichte vrije dag.
Dit wil zeggen dat de werknemers op deze dag een verplichte vakantiedag moeten opnemen.
Indien deze dag staat opgenomen in bijvoorbeeld de CAO of arbeidsovereenkomst mag de werkgever dit gewoon doen.
Werknemers die normaal op vrijdag werken, moeten dan een vakantiedag inleveren.

Jij werkt nooit op vrijdag. Hierdoor hoef jij geen verplichte dag vrij te nemen en ook geen vakantiedag in te leveren.
Ik weet niet wat je dan verder nog zou moeten compenseren.

Trouwens een verplichte vrije dag is iets anders als een verplichte feestdag (zoals hemelvaartsdag zelf)