Moet je een boete betalen die iemand anders op jouw naam heeft gekregen?

Ik (degene die dit verhaal typt) heb een voetbalpasje aan iemand anders uitgeleend tijdens het uitgaan. Op de voetbalpas (hier staat geen foto op) staat dat ik ouder dan 18 ben dus overal in de stad naar binnen mag op zaterdag avond. Door hem uit te lenen kon dus een minderjarige op mijn naam naar binnen.

Nu heeft deze persoon een boete gekregen voor wildplassen, maar heeft hij mijn voetbalpas laten zien aan de politie. Natuurlijk wil hij die boete wel betalen voor mij, maar mijn vraag is dus, kunnen we er niet onderuit komen?

Ik heb volgens mij niks strafbaars gedaan door mijn voetbalpas uit te lenen en ik heb niet wildgeplast. Toch krijg ik dus een boete, ipv iemand anders.

Ik ben dus benieuwd als ik deze boete moet betalen terwijl ik geen strafbaar iets heb gedaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.2K

Antwoorden (8)

ga in beroep nadat u de bekeuring heeft binnengekregen. u zult dan voor moeten komen. bij de rechter kunt u aankaarten dat u het niet geweest bent. aan de verbalisant zal vervolgens gevraagd worden, op welke manier hij de identiteit heeft vastgesteld.

een voetbalpas is geen wettelijk id-bewijs. dus op die manier is de id niet op de juiste wijze vastgesteld.

de zaak kan vervolgens door de rechter aangehouden worden en de rechter kan de verbalisant oproepen. verbalisant kan dan verklaren of hij u op de rechtzitting herkent of niet. zo niet, dan volgt er al snel vrijspraak. kost alleen wel even best wat tijd, die u er in moet steken, om uw gelijk te halen.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn hier verder geen kosten aan verbonden voor de vraagsteller?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor het gemak even vergeten dat betrokkene willens en wetens middelen heeft uitgeleend aan een minderjarige opdat deze zich op illegale wijze toegang kon verschaffen in niet voor hem bestemde ruimten en/of gelegenheden. Betrokkene moet dat helemaal verzwijgen, dan hebben we alleen nog maar iemand over die een onterechte boete binnen heeft gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien ligt mijn denkfout in dat ik niet weet wat een voetbalpas is, ik zou niet aannemen dat je deze als vermist/gestolen op zou moeten geven bij de politie. Ben je verplicht aangifte te doen van zo'n papiertje?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De spelerspas, in de volksmond voetbalpas, is een pas waarmee je kunt aantonen dat je lid bent van de KNVB en van een bepaalde voetbalvereniging. Zonder pasje mag je niet in competitief verband spelen. Bij verlies hoeft inderdaad geen aangifte gedaan te worden.
Nee, onderuitkomen is hierbij niet mogelijk.
Wel kan jij in persoon hier onderuitkomen, door met deze persoon samen naar het bureau te gaan om een verklaring te laten opstellen.
Wel kan je berisp worden op het feit dat je je pas hebt uitgeleent aan een minderjarige opdat deze vrij toegang kon krijgen op bepaalde locaties welke hij anders geen toegang had gekregen, zo ook heb je hem hierdoor de mogelijkheid geboden om bepaalde genotsmiddelen ( alcohol ) te laten kopen.

In hoeverre dat strekt weet ik niet.
Wees blij dat het alleen maar bij wildplassen is gebleven.

Persoonlijk denk ik dat de persoon in kwestie een bijkomend probleem hierdoor heeft gecreeerd, daar deze zich heeft uitgegeven voor een ander.
Vind het alleen frappant dat hem niet is gevraagt naar een geldig legitimatie bewijs.

Vindt het trouwens wel tof dat hij voor jou wil betalen.
Maar er onderuit komen is niet mogelijk tenzij jullie beiden met de spreekwoordelijke billen bloot gaan.

Jij wordt aangepakt voor het uitlenen van jou pas.

Jouw vriend/kennis wordt aangepakt wegens het valselijk legitimeren en dan tevens nog voor het wildplassen.

Mijn advies, ( als het alleen maar het wildplassen is ) laat het zo.
En doe het nooit weer...............................
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er niets op de pas staat vermeld dat je hem niet mag uitlenen, heb je in mijn ogen ook niets illegaals gedaan. Tenzij er een contract aan vast zit waar dat wel in staat. (anders kun je beter je boete maar gewoon betalen, voordat je verder van huis bent)

Je kunt altijd bezwaarschrift aantekenen en de situatie uitleggen. Vermeld waarom "jij" vind dat je het er niet mee eens bent. Zeg ook (zoals jezelf al zei) dat je in jou ogen niets strafbaars hebt gedaan. Best belangrijk ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het hele verhaal vertelt dan is de vriend verder van huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom? Hij leent hem toch uit. Hij moet als houder van die pas weten wat wel en niet mag. Die vriend in dit verhaal zal juist heel dicht bij huis zijn. 1 week op zijn kamer, huisarrest :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dat het verschil is tussen persoonlijke "documenten" en persoonlijke "abonnementen" Er zijn ook mensen die geen klompen dragen en dit niet of niet zo goed aanvoelen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom? Hij leent hem toch uit. Hij moet als houder van die pas weten wat wel en niet mag. Die vriend is dan opeens schuldig aan het geven van een valse identiteit, ze kunnen er beter voor kiezen dat de vrager de boete betaalt en de vriend de vrager de boete vergoedt
Ik heb vroeger vaker mijn id uitgeleent aan jongere vrienden om zo binnen te komen in de disco's. Tot dat een vriend van mij die dit ook deed een boete kreeg van 240 euro !

Dus als het misschien hetzelfde zou gelden voor je voetbal pas, zou ik toch blij zijn met de boete van het wildplassen.

Toegevoegd na 19 minuten:
Je kan ook gewoon naar de politie gaan en aangeven dat jij een 'alibi' had. Dus dat waarschijnlijk iemand jou gegevens heeft opgegeven.

En omdat je vriend zich had gelegitimeerd met een pasje en geen officieel doc. kom je er denk ik goed van af.

Natuurlijk niets over je vriend zeggen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een voetbalpas uitlenen daar kan echt geen straf op staan, dat zou echt bizar zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde strafbaar voor de wet.
Een voetbalpas is geen wettelijk erkend ID bewijs. De jongen die jouw voetbalpas gebruikte om zich bij de politie te identificeren, is strafbaar. Het is een strafbaar feit om een valse naam op te geven namelijk.
Jij hebt, voor het wildplassen, geen strafbaar feit begaan, dus hoef je boete niet te betalen. Wel zal moeten aantonen dat jij het niet was die zich identificeerde met de voetbalpas. De jongen in kwestie is overigens ook strafbaar voor het wildplassen, tenzij het buiten de bebouwde kom gebeurde, dan moet er in de APV een verbod op wildplassen staan.
Wellicht staat er in de voorwaarden van de pas dat je deze niet mag uitlenen, dus daar loop je een risico.

Het uitlenen van een officieel ID bewijs is wel strafbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals eerder aangegeven wordt dient bezwaar aan te tekenen tegen de bekeuring, je dient dan wel naast de wildplasser tenminste één, liefst meerdere getuige mee te nemen om te getuige dat niet jij de wildplasser was, als de verbalisant er ook bij is en de wildplasser als zodanig herkent is het helemaal voor de bakker wat de bekeuring betreft.

Echter kan jij er een groot probleem er bij krijgen met de KNVB, het op deze wijze gebruiken van je voetbalpas kan een schorsing opleveren en die zijn vaak niet mals, tijdens de schorsing mag je ook niet deelnemen aan trainingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zal sowieso op een boete kunnen rekenen.
Ofwel voor het wildplassen, ofwel voor het bij volle bewustzijn (met voorbedachte rade) uitlenen van jouw pasje aan iemand die minderjarig is.
En als je niet oplet dan riskeer je ook nog een veel grotere boete voor meineed (liegen met voorbedachte rade) in plaats van de boete die op wildplassen staat.
Heb je daar al eens aan gedacht?

Ik lees met grote verbazing dat je schrijft dat je volgens jezelf niets strafbaars hebt gedaan.
Geloof jij jezelf nou echt?
En denk jij dat je daarmee weg komt bij de politie?
Tenzij jij één of andere medisch aantoonbare afwijking hebt ga je met zo'n uitleg niet wegkomen hoor.

Waarom zou jij jouw verantwoordelijkheid in deze kwestie willen ontlopen?
Je kan maar beter eerlijk zijn en in de toekomst slimmer wezen.

Eerlijk duurt het langst en als je nu alles gewoon opbiecht moet je tenminste de ballast van die leugen niet met je meesleuren. Want geloof me, vroeg of laat breekt elke leugen (ja ook die om bestwil) zeer zuur op.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@GerdaMaria : helemaal met je eens (je hebt mijn allereerste + gekregen...)! Waarom krijg jij nou 2 x een -/- ? Snap ik niet, misschien omdat mensen denken dat je wel mag liegen, desnoods om bestwil ?
Bij een andere vraag kreeg ik er 3 !!! en ook dat snapte ik niet...
Wat is trouwens het nut van de negatieve duim anders dan je 'onmin' over een antwoord te uiten, er gaat niets in de min aan punten, toch ? Ga trouwens zo door @GerdaMaria, ik geniet regelmatig van je nuchtere antwoorden/reacties.
Je hoeft de boete niet te betalen. Je hebt het immers niet gedaan.

De politieagent heeft zijn werk niet goed gedaan. Hij had deze boete niet uit kunnen schrijven, want hij wist niet zeker of jij het was.

Als je dit voor laat komen, hoef jij ook niet te zeggen wie die vriend was. De politie moet namelijk de opsporing doen, niet jij. Ze kan je wel op het bureau roepen om onderzoek te doen naar wie het dan wel was. Dit staat echter los van de boete die jij hebt gekregen die jou niet toekwam.

Je hebt een lange adem nodig, maar als je kan bewijzen dat jij die avond niet daar was, dan heeft de politie verder het nakijken in de rechtbank.