Mag ik met een verblijfsvergunning type III buiten Nederland reizen?

Ik wil zonder Reisdocument naar Duitsland.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Amadea
4 jaar geleden
Momenteel helemaal niet, niemand mag de grens over of ie nu wel of geen vergunning heeft.
LeonardN
4 jaar geleden
@Amadea Waar haal je dat vandaan?
Er zijn allerlei uitzonderingen waarom mensen wel naar het buitenland(zoals België) mogen. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/verkeer-vervoer-en-reizen/grens-belgie Of die toepassing relevant kunnen zijn voor iemand met een type III weet ik niet, maar het is iig niet zo dat niemand de grens over mag.
Amadea
4 jaar geleden
"Duitsland inreizen mag alleen met een dwingende reden. Kunt u niet aantonen dat u een dwingende reden heeft om Duitsland in te gaan, dan kunnen de autoriteiten u de toegang tot Duitsland weigeren. Toerisme geldt niet als dwingende reden". https://www.nederlandwereldwijd.nl/documenten/vragen-en-antwoorden/reisadvies-duitsland

Antwoorden (1)

Helaas mag dat niet.

U heeft een tijdelijke verblijfsvergunning.
Met deze status kunt u vrij bewegen binnen heel Nederland.

Wilt u de grens over, dan heeft u een reisdocument nodig.
Dat document kunt u aanvragen bij de gemeente waar u ingeschreven staat.
U heeft ook recht op een reisdocument. Dit document is net zo lang geldig als uw verblijfsvergunning.

Iedereen met de Nederlandse status heeft een reisdocument (paspoort of ID) nodig om buiten Nederland te reizen. Ook indien je slechts naar België of Duitsland gaat.

Ik begrijp dat de open grenzen bij Nederland anders doen vermoeden.
Toch kan er om een geldig reisdocument gevraagd worden aan de grens (ook al is deze vaak niet meer zichtbaar; de grens).
Momenteel wordt ook flink gecontroleerd aan de grenzen tussen Nederland en Duitsland.

Kortom, probeer een reisdocument te regelen.
Succes!