Wat houd dit precies in?

De vrijheid van onderwijs, dat een internationaal erkend grondrecht is....

Wat betekend het als het een internationaal erkend grondrecht is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

Vrijheid van onderwijs staat in de Universele verklaring van de rechten van de mens. Die verklaring is aangenomen door de Algemene vergadering van de Verenigde Naties op 10 december 1948 om de basisrechten van de mens, ook wel grondrechten, te omschrijven.

Toegevoegd na 5 minuten:
Dat het een internationaal erkend grondrecht is, geeft je overigens geen enkel recht: de verklaring is slechts een omschrijving van hoe het zou moeten. Maar omdat het internationaal erkent is krijgt een land het flink te verduren als het zich er niet aan houdt. Ieder "goei" land heeft daarom wetten gemaakt waardoor die grondrechten verzekerd worden en zal geen wetten maken die ertegenin gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat veel landen over de wereld verspreid het ermee eens zijn, dus dat zij het er mee eens zijn dat het onderwijs een mensenrecht is, dus iedereen zou onderwijs moeten krijgen op deze wereld. Dat is jammergenoeg alleen niet altijd mogelijk

Toegevoegd na 5 minuten:
omdat bijna alle landen op de wereld(maar een paar uitgezonderd) het er mee eens zijn dat onderwijs een mensenrecht is, is het een internationaal erkend grondrecht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat iedereen die op de wereld wordt geboren (in alle landen, geen enkele uitgezonderd!) dit recht heeft.
In dit geval heeft dus ieder kind dat op de wereld geboren wordt, rijk of arm, blank of zwart, recht op onderwijs.

Toegevoegd na 40 seconden:
Deze rechten worden helaas niet in ieder land nageleefd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrijheid van onderwijs is even leuk als het nietszeggend is. Het is een kreet.
Het belangrijkste tegenargument is 'overeducation'. Ik Indonesia had ik ooit een huisbediende, die middelbare school had, maar niet aan het werk kon komen, want dat was er niet. Mensen die willen studeren in een richting waarin geen emplooi is, moet je tegenhouden. Studeren is geen hobby, maar een voorbereiding om een productief lid van de maatschappij te worden. Natuurlijk moet het systeem van volksuniversiteiten worden uitgebreid om hobbies enz. te kunnen uitleven, maar ook als vorm van permanente educatie. Mogen studeren is geen grondrecht en daarvoor zonder eisen beurzen te geven is gelijk aan het over de balk gooien van geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Internationaal erkende grondrechten zijn mensenrechten op internationaal erkend, of nastrevenswaardige rechten
zoals bijvoorbeeld het recht op leven voor elk mens.

Dit recht is nasteefbaar, toch? Dit wordt, als het goed is, door iedereen nagestreefd.

Gr. Ton