Heeft de advocaat het recht geld van mij te eisen terwijl de rechtsbijstand niet verleend is?

Ik heb een advocaat per mail benaderd met een vraag of hij me kan bijstaan in een geschil met de gemeente over een dwangsom waar ik recht op heb. Na een paar mailtjes tussen ons over voorwaarden van de rechtsbijstand had ik geen goed gevoel over de advocaat en heb ik besloten geen overeenkomst met hem te sluiten.

Als reactie daarop eist hij van mij een flink bedrag (EUR 700) voor het mailcontact over voorwaarden van de rechtsbijstand. Voor dat moment heeft hij me echter niet geïnformeerd dat er kosten aan zijn verbonden ik voel me misleid en opgelicht.

4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Inekez1
4 jaar geleden
De advocaat is duidelijk voor jou aan het werk geweest, heeft dingen uitgezocht, jouw mails gelezen, mails terug gestuurd. Advocaten werken over het algemeen niet voor niets. Het gemiddelde uurtarief ligt rond de 200 euro, maar als jij toevallig een duurdere advocaat hebt benaderd loopt het snel op. Dat advocaten duur zijn, is algemeen bekend. Dat verzekeringen niet altijd alles dekken ook. Je had beter eerst je rechtsbijstandsverzekering kunnen mailen met de vraag of in deze zaak je advocaatkosten gedekt zouden worden. Dat is jouw verantwoordelijk om uit te zoeken voordat je überhaupt een advocaat benadert. Of die 700 euro is gebaseerd op een uurtarief of dat het een standaard starttarief is voor het aannemen van een opdracht weet ik niet. Maar ik ben bang dat je de factuur gewoon moet betalen...
Inekez1
4 jaar geleden
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-procedure/wat-kost-een-advocaat
Wouter2011
4 jaar geleden
@Inekez1
Dank voor je reactie. Hij was echter voor mij niet aan het werk en hij heeft niets uitgezocht. We waren per mail enkel aan het onderhandelen over voorwaarden van de rechtsbijstand aan mij. Hierbij heeft hij me niet geïnformeerd dat er kosten verbonden zijn aan deze onderhandeling. Hij en ik hebben ook niet afgesproken dat er kosten verbonden kunnen zijn aan de onderhandeling.

Het beste antwoord

Nee, je hoeft de advocaat niets te betalen. Vooral niet omdat niet gemeld is dat er kosten aan het mailcontact verbonden waren.

Je kunt verwijzen naar deze zaak, waarbij zelfs sprake was van een kennismakingsgesprek:
https://www.degeschillencommissie.nl/uitspraak_van_maand/helder-in-het-eerste-gesprek-vanzelfsprekend-toch/

“Door tegen een cliënt onvoldoende duidelijk te zijn over de mogelijke kosten van een kennismakingsgesprek is een advocaat tekort geschoten in haar informatieplicht. Ze heeft het gesprek ook niet voorbereid en de cliënt daarbij nauwelijks inlichtingen verstrekt. De cliënt hoeft de declaratie niet te betalen.”
SimonV