Is er een maatschappelijk werker bij politie en justitie

Politie en justitie functioneren op basis van correctie door straf. Bij een groot aantal mensen is het echter eerder zo dat zij in de problemen zijn gekomen doordat zij bv door omstandigheden zijn ontspoord. Het is niet om deze prille daders vrij te pleitten maar ik heb vaak gemerkt dat reclassering b.v nog erg goed is tegenover mensen die naar mijn persoonlijke ervaring niet meer te redden zijn en dat hulp zo niet meer preventief is. Mensen die voor het eerst in aanraking komen met politie worden naar mijn gevoel alleen maar opgejaagd. Ik zou liefst zien dat zij eerst een maatschappelijk werker mochten spreken . bv in plaats van straf, gedwongen worden om een studie op te pakken. Straf inruilen tegen een studie is een goede deal voor ons en voor hen. Dat brengt wel iets goeds, daarentegen brengt het vastzitten alleen maar schaamte en een stigma met zich mee.
Weet iemand meer over de mogelijkheden bij strafinstanties. Zijn er adressen, aanspreekpunten en telefoonnummers en hoe zou dat gaan als je de politie daar zelf naar vroeg? Bedankt vast voor jullie antwoord, politie, jusite , medewerkers, insiders ervaringsdeskundigen en voor wie iets weet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Het beste antwoord

Ken je bureau Halt?
Als een jongere bijv. een fiets steelt of een ruit ingooit of iets en hij/zij is nog niet eerder in aanraking geweest met de politie en wordt nu opgepakt dan wordt bureau Halt ingeschakeld.
Jongeren worden dan begeleid door een medewerker en deze voert gesprekken met hem/haar. De jongere moet dan zijn excuses maken aan de desbetreffende persoon of er moet een prestatie worden geleverd, bijv. een werkstraf.
Het is dus niet zo dat jongeren meteen in de bak worden gegooid voor een dergelijk feit, behalve als het gaat om poging tot doodslag, moord, en verder in die richting.

Ook weet ik uit ervaring dat vastzitten ook hele goede dingen met zich mee brengt, al zal de jongere dat allereerst zelf niet erkennen. Al helemaal niet tegenover vrienden, het is zelfs vaak stoer om vastgezeten te hebben als men al uit een bepaald milieu komt.
Jongeren leren tijdens hun verblijf binnen een jeugdinrichting allerlei nieuwe vaardigheden aan wat hun verder kan helpen in de maatschappij.
Natuurlijk is dit niet altijd het geval omdat jongeren bijv. psychische problemen met zich meedragen. Dit is voor hun een groot obstakel al weten zij dit niet altijd zelf.
Allereerst moeten bijv. deze trauma's worden verwerkt voordat begonnen kan worden met het aanleren van nieuwe vaardigheden.
Intelligentie, iets waar men weinig aan kan veranderen, speelt tevens ook een grote rol bij de mate van beïnvloeding. Jongeren met een lage intelligetie hebben vaak een tekort aan inzicht en worden beïnvloed door grote, stoere mensen waar zij bij willen horen. Op deze manier glijden zij af naar de criminaliteit..
Het ligt dus niet zo makkelijk als het misschien lijkt.
Er zijn zoveel dingen die een rol spelen, de omgeving (de buurt, het wisselen van basisschool, land van herkomst) de hechting tussen ouders/verzorgers en kind, kenmerken van het kind zelf (bijv. temperament) etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het heeft allemaal te maken met hoe de maatschappij met het begrip ""straf"" omgaat.
Is het uitsluitend vergelding?
Of is het bescherming van de maatschappij tegen ongewenste elementen? (gevangenis en tbs)
Of zit er ook een preventieelement, een opvoedingselement in?
Dat laatste begint iets meer in zwang te komen:
werkstraffen, bureau Halt, meer contacten met de reclassering, resocialisatieprojecten. Iets menselijker beleid in gevangenissen.

Het is dus een politiek probleem.

Tot ik 45 jaar geleden op de Sociale Academie ""zat"" werd er al stevig over deze vragen nagedacht.

Toegevoegd na 1 dag:
Tot moet zijn: toen.