Wordt de koop ontbonden als een klant een pakket weigert met een gerepareerd product?

Ik heb een webshop met elektronische producten. Klant koopt een product, en claimt een DOA (Dead On Arrival) en eist een nieuw exemplaar. De klant heeft hierin overigens ongelijk, het betreft aantoonbaar geen DOA maar een door de klant veroorzaakt defect, maar goed, dat valt misschien buiten de scope van de vraag. Ik ontvang het product (beschadigd) retour, voer een kostenloze reparatie uit, test het product uitvoerig en bied het vervolgens opnieuw aan de klant aan. De klant weigert vervolgens het gerepareerde product als deze met de post bij hem arriveert. Hij wilde immers een nieuw exemplaar. Volgens mij heb ik mij gehouden aan mijn wettelijke verplichting om de klant een volledig werkend product te leveren. Wat nu? Is de koop hiermee, met zijn weigering aan de deur, ontbonden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee. Vanuit de consument gezien kan in de volgende gevallen de koop ontbonden worden: "Voorwaarden ontbinden koopovereenkomst U kunt de koopovereenkomst ontbinden: als u de verkoper de tijd heeft gegeven om het product te repareren of vervangen, en het probleem is niet opgelost; als de verkoper het product niet kan of wil repareren of vervangen binnen een bepaalde tijd; als u het product een paar keer heeft laten repareren, en het werkt nog steeds niet goed; als het product een grote fout heeft en de verkoper lost het probleem niet op." Zie bron 1 over het ontbinden. Zie ook het onderstaande en de tweede bron. Ik citeer daaruit: Heeft u een product gekocht dat niet goed is? Dan moet u eerst proberen om met de verkoper een oplossing te vinden. Want de verkoper heeft de wettelijke plicht om u een goed product te leveren. De verkoper mag u niet naar de fabrikant van het product sturen. Hij moet het probleem oplossen of de fabrikant voor u inschakelen. U hoeft geen genoegen te nemen met een tegoedbon als u een kapot product heeft gekocht. U hoeft ook niet bij te betalen voor een nieuw product. Dit geldt ook als u iets in de uitverkoop heeft gekocht. U hebt recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper besluiten dat hij alleen zal repareren. Einde citaat. Conclusie: geen recht op nieuw product bij een defect nieuw product als verkoper kiest voor gratis reparatie. Verkoper mag daar -in ieder geval een eerste keer- voor kiezen want als er meer dan incidenteel gerepareerd moet worden bij een nieuw product kan koper de koop ontbinden. Zie hierboven en de bron.

Toegevoegd op 10 januari 2020 13:40: bron, tekst
Bronnen:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/b...
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/b...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100