Wordt de koop ontbonden als een klant een pakket weigert met een gerepareerd product?

Ik heb een webshop met elektronische producten. Klant koopt een product, en claimt een DOA (Dead On Arrival) en eist een nieuw exemplaar. De klant heeft hierin overigens ongelijk, het betreft aantoonbaar geen DOA maar een door de klant veroorzaakt defect, maar goed, dat valt misschien buiten de scope van de vraag. Ik ontvang het product (beschadigd) retour, voer een kostenloze reparatie uit, test het product uitvoerig en bied het vervolgens opnieuw aan de klant aan. De klant weigert vervolgens het gerepareerde product als deze met de post bij hem arriveert. Hij wilde immers een nieuw exemplaar. Volgens mij heb ik mij gehouden aan mijn wettelijke verplichting om de klant een volledig werkend product te leveren. Wat nu? Is de koop hiermee, met zijn weigering aan de deur, ontbonden?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Antwoorden (1)

Nee.

Vanuit de consument gezien kan in de volgende gevallen de koop ontbonden worden:

"Voorwaarden ontbinden koopovereenkomst

U kunt de koopovereenkomst ontbinden:

als u de verkoper de tijd heeft gegeven om het product te repareren of vervangen, en het probleem is niet opgelost;
als de verkoper het product niet kan of wil repareren of vervangen binnen een bepaalde tijd;
als u het product een paar keer heeft laten repareren, en het werkt nog steeds niet goed;
als het product een grote fout heeft en de verkoper lost het probleem niet op."
Zie bron 1 over het ontbinden.
Zie ook het onderstaande en de tweede bron. Ik citeer daaruit:

Heeft u een product gekocht dat niet goed is? Dan moet u eerst proberen om met de verkoper een oplossing te vinden. Want de verkoper heeft de wettelijke plicht om u een goed product te leveren. De verkoper mag u niet naar de fabrikant van het product sturen. Hij moet het probleem oplossen of de fabrikant voor u inschakelen.

U hoeft geen genoegen te nemen met een tegoedbon als u een kapot product heeft gekocht. U hoeft ook niet bij te betalen voor een nieuw product. Dit geldt ook als u iets in de uitverkoop heeft gekocht. U hebt recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper besluiten dat hij alleen zal repareren.
Einde citaat. Conclusie: geen recht op nieuw product bij een defect nieuw product als verkoper kiest voor gratis reparatie. Verkoper mag daar -in ieder geval een eerste keer- voor kiezen want als er meer dan incidenteel gerepareerd moet worden bij een nieuw product kan koper de koop ontbinden. Zie hierboven en de bron.
Computoon
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Dit antwoord had ik inderdaad ook gevonden bij rijksoverheid.
Echter, de klant heeft het pakket met het gerepareerde product nu geweigerd, en het zal derhalve weer mijn kant op komen. De reden van weigering: "Het is gerepareerd, en het is geen nieuwe, waar ik om gevraagd heb." Ik zie dit als een deadlock situatue. De vraag is nu of ik het recht heb om deze meneer zijn geld terug te geven, en het conflict hiermee af te ronden. (De klant had zelfs korting bedongen, die hij dus kwijt is als ik de koop ontbind.)
Computoon
4 jaar geleden
Als je wil, geef je het geld terug. Dat bepaal je zelf. En het bespaart gedoe. Maar een koop wordt niet ontbonden door zomaar een artikel terug te sturen. Het is hetzelfde als bij een klant die niet tevreden is met een product dat hij in een winkel koopt maar dat wel goed is. Dan kan hij het desnoods op de toonbank van de winkel achterlaten, maar de winkelier hoeft het product niet terug te nemen en geld terug te betalen. Gekocht is gekocht.
Het wordt natuurlijk anders als de winkelier een "product terug=geld terug" (gedurende een bepaalde periode) als service aanbiedt. Ik zou zeggen: geef de klant door dat je het product met alle plezier aan 'm terug wil sturen maar, als hij dat niet wil, geen sprake is van geld terug. Ik denk dat de klant dan wel eieren voor zijn geld kiest. Je snijdt jezelf in de vingers als je dit accepteert, want als dit zich rondpraat krijg je misbruik van je goedheid.
Computoon
4 jaar geleden
NB:
Bij een webshop geldt wel het recht van retour (in tegenstelling tot bij een fysieke winkel) maar dat geldt slechts 14 dagen. Zie verder https://ictrecht.nl/juridisch-advies/recht-van-retour/ Als de klant "slim" was geweest, had hij het product zonder reden binnen 14 dagen ongebruikt en onbrschadigd kunnen retourneren en had je het geld moeten terugbetalen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Computoon: Fijn dat je de moeite neemt om te reageren.
"Als de klant slim was geweest, had hij het zonder opgaaf van reden onbeschadigd geretourneed". Het probleem ligt hier in dat hij het in de eerste minuut van gebruik heeft beschadigd. Over het slim zijn doe ik liever geen uitspraak. ;-)